Kvinderne dominerer på sociale medier

2 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Danske kvinder er storforbrugere at sociale netværk som Facebook og Instagram. Mændene hælder mere til Twitter og LinkedIn. Men hvorfor?

Kvinder-teknologi-Elektronista

I følge nye tal fra en undersøgelsen foretaget for Microsoft Danmark af Radius Kommunikation via Epinions Danmarkspanel er det hele 80% af danske kvinder som har en Facebook profil men tilsvarende kun 60 % af mændende. Hvis vi kikker på den populære fotodelingstjeneste Instagram er kvinderne endnu mere overrepræsenterede. Her er det nemlig dobbelt så mange kvinder som mænd der har en profil.

Tidligere undersøgelser har også peget på at kvinder ikke bare har flere profiler på netværk som Facebook,  Instagram og Pinterest. De er også mere aktive på medierne end mændende. De skriver flere statusopdateringer, de kommenterer mere og deler flere billeder. Kvinder dyrker især det sociale element i det digitale cirkler. Facebook er en naturlig forlængelse af kvindernes eksisterende netværk.  Visuelle medier som Instagram og Pinterest tiltrækker også mange kvinder med fokus på oplevelse, liv og æstetik.

Mændene dyrker i højere grad karrierenetværket LinkedIn, og det mere faglige Twitter. Det er to sociale medier som ofte har en meget specifikt funktion. At skaffe et job eller at skaffe noget information.

Synes du kvinder og mænds brug af sociale medier naturligt afspejler hvordan kønnene er? Eller spejler de en kønsproblematik, hvor kvinderne lidt for let falder ind i rollen som dem der hygger og mænd er målrettede og hele tiden på jagt?

I følge Elektronista rapporten “Når Kvinder bruger Teknologi” (få den gratis lige her) er danske kvinder generelt virkelig ved at tage teknologien til sig. Det er mobiltelefonen som har førstepladsen som kvindernes foretrukne gadget (se Elektronista infografik her). Mange har også en spillekonsol på ønskelisten. Men kvinder ønsker sig ikke lyserøde telefoner med sommerfugle på. Hver fjerde kvinde i Elektronista undersøgelsen fortæller at hun aktivt ville vælge et kønsstereotypt “kvindeprodukt” fra.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

7 + 5 =

4 Comments
  • Anders
    december 10, 2013

    Hvordan kan et frit valg være udtryk for en “kønsproblematik”?

    • christiane
      december 10, 2013

      Hej Anders
      Der er frit valg og så er der valg foretaget på baggrund af forventninger, markedsføring, traditioner og endda pres. Som f.eks. når små piger leger mere med dukker end astronaut og racerkører. Det er svært at sige hvornår det frie valg slutter og forvetninger om hvordan man burde vælge tager over. En interessant snak.

      :-) Bedste hilsner
      Christiane

      • Anders
        december 10, 2013

        Jeg spurgte egentlig mest fordi jeg synes det er et fjollet emne/koncept det her med hvad kønnene vælger :) Egentlig er det nok mest kvinder der har problemer med deres eget køns valg, som du også selv skriver (det er finere at lege astronaut/racerkører end med dukker).

        Nå men, alt for kompleks et emne til et kommentarspor :)

  • Henrik
    december 13, 2013

    Personligt har jeg lukket min Facebook-profil – det blev med et kønsstereotypt udtryk til for meget hausfrau-quatsch om syge børn, mad, golf etc :-)

    Er derimod begejstret for Twitter. Så slipper man (indtil videre) også for Nationen/JP debat-segmentet.