Er det her bilen, som kommer til at ændre alt i bilbranchen?

af

Der foregår noget mystisk i bilbranchen. En hemmelig virksomhed startet for kun 18 måneder siden har pludselig 750 ansatte, en vanvittigt lovende koncept-elbil og en tilsyneladende realistisk ambition om, at markedet kan kaste sig over deres første biler allerede om et par år. Den form for hastighed er komplet uhørt i en bilbranche kendt for lange produktionstider og traditionel virksomhedsstruktur. Virksomheden hedder Faraday Future og har netop lanceret deres første konceptbil på CES i Las Vegas. 

Af @christianevejlo

Fremtidens_bil

J

eg har holdt et åbent øje med Faraday Future det sidste halve år. På trods af lidt omtale i forskellige tech- og bilmedier har det faktisk undret mig, hvor lidt opmærksomhed projektet har fået. Jeg var f.eks. blandt få hundrede, der fulgte virksomheden på Twitter og Instagram. Godt nok har der ikke været så meget at tale om. Hvad er et bilfirma uden en bil? Ikke så meget måske, men så alligevel. Faraday Future har markeret sig ved at rekruttere særdeles interessante profiler fra interessante virksomheder som Apple, Tesla, SpaceX, BMW og Ferrari. Projektet har tilsyneladende masser af penge, nogle af dem fra den kinesiske Netflix- Le TV. (Giver det mening? Ja det gør! I fremtiden kommer biler til at køre selv. Passagererne skal selvfølgelig se film og serier på bagsædet).

Rygterne siger også, det hele nok er et Apple-projekt. Selvom Faraday Future ved deres CES keynote selv sammenligner deres ambition med iPhones måde at revolutionere vores liv på, siger min intuition mig nej. Jeg tror Apple ville gribe det anderledes an. Men ambitionen virker ikke desto mindre helt vanvittig.

Faraday_Future_Fremtiden_bil

Det er klart, at det er Tesla som Faraday Future med rene, hurtige designer-elbiler lægger sig tættest på. Da jeg havde fornøjelsen af at møde Tesla’s Elon Musk i efteråret, spurgte jeg ham, hvordan han havde det med den kommende konkurrent. Han virkede ikke videre bekymret. Han ved om nogen hvor svært og dyrt, det er at slå igennem i bilbranchen, og han gav udtryk for, at han mente Faraday Future brændte penge hurtigt af. Samtidig bød han den nye spiller velkommen i markedet med den holdning, at jo flere der arbejdede for en fremtid med elbiler jo bedre.

Efter lanceringen af konceptbilen FFZero1 på CES er hypen om Faraday Future for alvor begyndt. Og måske begynder Musk alligevel at ryste lidt i bukserne? 

Deres smarte designteam bliver kaldt game changers og they look the part, om man så må sige. De arbejder utraditionelt og moderne med virtual reality og augmented reality i designprocessen.

2015-11-24 09_36_55

Selve konceptbilen er futuristisk i en grad, så den ligner noget fra en anden planet (eller fra The Batcave). Og det er ikke ubevidst. Bilen er ifølge Faraday Future selv “of another world” og en såkaldt “ufo-linje” bliver et gennemgående udtryk i designet også fremover.

FFZero1 konceptbilen kan nå 100 km/t på under 3 sekunder. Den har 1000 HK og en særlig designet hjelm, som giver både ilt og vand til køreren. Den har multitouch interface og augmented reality-information direkte på ruden.

Faraday Future arbejder ud fra 4 meget kundecentriske principper. Det handler om simplicitet, effektivitet og godt design.

  1. Be advocates for the customer
  2. Create simple and elegant products
  3. Work intelligently
  4. Fight uglyness

Fremtidens bil skal tilpasse sig sin kører. Den skal kende alt fra kørestil til sædeindstillinger, den skal stå klar med relevante informationer, når brugeren skal bruge dem, og den skal selvfølgelig være altid connected. Fremtidens bil er indbegrebet af Internet of things.

1 Svar
  • Skrotpræmie 2017
    november 16, 2017

    GRATIS AFHENTNING
    Personbiler
    Varevogne
    Ladvogne
    Mindre lastbiler
    http://skrotpriser.com/skrotpraemie.html
    Så hvis din bil eksempelvis ikke er gået igennem syn
    Så kig ind til os og få en god pris på din skrot bil.
    Der ydes en høj skrotpræmie på alle skrottede køretøjer i 2017.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *