ET KIK I KRYSTALKUGLEN- DIGITALE TRENDS 2012

af
Af Christiane Vejlø
Hvordan bliver fremtiden? Hvad kommer vi til at se i 2012? Jeg vover pelsen og kommer med 3 store trends og 20 minispådomme baseret på en blanding af facts, rygter og digital mavefornemmelse. Tilføj meget gerne dine forudsigelser i kommentarfeltet herunder. 
1. Den vigtige smartphone
Smartphonen er vores absolut vigtigste gadget. Med et voksende udvalg af apps effektiviserer den vores arbejdsliv, giver overblik over vores sociale liv og giver underholdning i snack størrelse til de små huller i løbet af dagen. Til at hjælpe os med at få adgang til lige præcist det vi står og mangler vil de kommende apps vil i højere og højere grad bruge information om vores interesser, netværk, vaner, aktiviteter og geografiske tilholdssted. F.eks. i samspil med gadgets som Jawbone The UP armbåndet der måler søvnkvalitet, fitness og kalorieindtag. Der vil også komme mere og mere fokus på mobile oplevelser som går uden om app storen og gennem browseren i stedet (HTML 5). Og så kommer der til at ske en del mere med NFC (Near Field Communication) i flere Smartphones. Det er den teknologi som gør at mobilen kan kommunikere med andre devices, som f.eks. et betalingsstation i en butik eller automat eller en højtaler. Blot ved hurtig berøring. Tal spår at 50% af alle smartphones vil have NFC teknologi inden 2015.
2. Design og brugervenlighed
Generelt vil vores gadgets få mere fokus på godt design, brugervenlighed og bærbarhed. Vi betragter i højere og højere grad teknologi som endnu en accessory, der er med til at sige noget om hvem vi er. Det gælder både det produkt, vi vælger, og den måde vi bruger det på. Tech er hot! Laptops bliver til Ultrabooks- lettere, tyndere og pænere at se på. Et bærbart device skal virkelig være bærbart- og online alle steder. De fleste mobil- og computerbrands vil tilbyde tablets og laptops som for alvor er på både speed og på slankekur. Bluetooth højtalere til smartphones bliver et must-have og unikke covers til vores gadgets sørger for at et brandvalg ikke udelukker den personlige stil. Og som forbrugere gider vi ikke mere pis. Tolerancen overfor produkter som kræver at vi skal installere, konfigurere, programmere, opdatere sætte op og lade op før vi overhovedet kan komme igang er voldsomt nedadgående.
3. Filtrering af indhold
På nettet vil vi se flere tjenester, der har til formål at hjælpe os med at navigere i informationshavet og sortere på baggrund af lige præcis det vi interesserer os for. Vi har brug for filtrering og sortering men også den gode redaktionelle hånd som forstår os og som vi identificerer os med. Det må gerne være personligt. Vi lægger stor vægt på anbefalinger fra folk som vi kender eller respekterer, samtidig vil vi også få mere og mere brug for at opdage nyt indhold og undgå det selvsving mange kan opleve hvis det er de samme mennesker som hele tiden anbefaler hinanden de samme ting. Så forvent tjenester som indbygger overraskelser.
Og et par hurtige spådomme baseret på facts, rygter og god gammeldags mavefornemmelse
1. iPhone 5 med helt nyt design
2. iPad 3- muligvis med brillefri 3D
3. Windows Phone vokser og begynder at bide Android lidt i haserne
4. Microsoft køber Nokia
5. RIM (Blackberry) bliver solgt (til Microsoft?)
6. Google kommer med tablet
7. Apple kommer med iTV- indbygget Apple tv og all-you-can eat streaming tjenester a lá Netflix
8. Meget mere fokus på LBS (lokationsbaserede tjenester)
9. Magasiner og aviser oplever abonnementsfald på trykte aviser
10. Mere mikrobetaling på online medier
11. Mere fokus på kvaliteten af brugere fremfor antallet -og hvordan man måler dette
12. Facebook IPO
13. Tilbudstræthed- vi orker ikke flere “deals” men forventer generel god service og ordentlige priser
14. Danske Twitter profiler fordobles i 2012
15. Endnu flere spin offs fra quantified self trenden. Apps og tjenester som måler, vejer og kvantificerer alt hvad vi foretager os.
16. Vi abonnerer på alt (undtagen aviser). Tjenester som tilgodeser specifikke interesser.
17. Xbox Kinect teknologien spreder sig til andet end gaming
18. Flere old school høre telefoner. Det er smart med store headsets med design og farver
19. Flere partnerskaber mellem glamourøse personlige brands og teknologibrands. (Som f.eks. Lady Gaga og Polaroid og Will.I.am og Intel)
20. Cloudbaserede indholdstjenester i masser af former

1 Svar
  • gitte kjær
    januar 3, 2012

    http://www.wired.com/gadgetlab/2011/08/izon-spy-camera-streams-video-to-ios-devices/

    Jeg tror Izon Spy camera bliver den store dille. Det lille video camera kan betjenes via et tryk på Iphone ude fra byen, andre kan få password og følge med på deres Iphone.
    Cameraet er genialt til båd eller stald. Mit er i det daglige placeret i køkkenet, hvor jeg også gennem glasdøren kan se, hvem der står på den anden side, når der kommer inviterede eller ubudne gæster.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *