“Biler er også for kvinder…”

af

Elektronista sætter hver måned fokus på biler og fremtidens mobilitet i samarbejde med Kvindernes Bilmagasin.

“Biler er også for kvinder…” – sådan lød navnet på min Facebookgruppe, da jeg arbejdede som bilsælger. Jeg har altid været nørdet med biler. Jeg har altid leget mere med biler end med dukker. Jeg elskede, når min far kom hjem med en ny sælgerbil og jeg fik lov til at sidde på skødet og styre bilen på plads i indkørslen. Jeg elskede, og elsker den dag i dag, duften af ny bil og lyden af en lækker motor.

”Bilbranchen er en mandeverden og den er ikke for piger”. Det var min fars udsagn og forsøg på, at jeg ikke skulle havne i bilbranchen. Givet vis for at beskytte mig, men for mig føltes det bare som en stopklods. Det var min største drøm at få lov til at arbejde med biler.

I min tid som bilsælger gennem mange år, opdagede jeg, hvordan man som kvinde skal vise sit værd. Jeg gik ofte grædende hjem fra arbejde, fordi jeg følte modstand. Er jeg ikke god nok? Bare fordi jeg er en kvinde? Jeg blev ofte set skævt til, fordi jeg måske kom med lidt andre ideer end alle de andre. Måske havde min far ret? Det er en mandeverden og kvinder er ikke velkomne.

Jeg mærkede, hvordan andre kvinder havde det på samme måde. De kvindelige kunder lyste op i øjnene, når de spottede, at de kunne få lov til at tale med en kvindelig sælger. Her følte de et frirum, hvor de ikke blev talt ned til, men blev talt til i øjenhøjde og med respekt. Kvinderne vidste, hvad de ville have. De havde ofte sat sig mere ind i bilens specifikationer, end jeg havde som sælger. De var grundige og målbevidste – og ekstremt ambitiøse omkring deres valg af bil.

Benedicte er redaktør på Kvindernes Bilmagasin

Branchen overså kvinderne

Jeg følte en ubalance. Jeg følte, at jeg sad dér som sælger og var vidne til, at en stor del af de kunder, som kom ind i bilforretningen ikke blev taget alvorligt. Jeg fik en indre trang til at ændre verden. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på alle de mange penge, som de store bilhuse poster i flotte showrooms, for så at tænke på hvor ærgerligt det er, at halvdelen af kunderne ikke er velkomne?

Den følelse det gav mig, når jeg var med til at give kvinder rum til, at se på og vælge biler, gav mig energi. Det sprudlede i deres øjne, og det gav mig en stor lykkefølelse at kunne være med til at facilitere den oplevelse. Her mærkede jeg for første gang, at jeg gerne ville være med til at gøre noget. Det var en meget stor lykkefølelse for mig, som jeg så som et slags kald – at her, der var der nødt til, at blive gjort noget.

I dag driver jeg Kvindernes Bilmagasin, som er et digitalt univers for kvinder, der interesserer sig for biler og hele den omgivende branche. Mit mål er at give inspiration og ‘know-how’, så det bliver nemmere næste gang, der skal købes bil eller bilen skal på værksted.

Det er tid til forandring

Siden jeg startede universet, har jeg modtaget mange mails fra kvinder rundt omkring i Danmark, som udtrykker deres store begejstring for at nogen tager deres interesse i biler seriøst. Det er tydeligt at mærke, at de har følt sig overset og savnet et sted, som henvender sig til dem, et sted hvor de bliver hørt og set og kan dele deres tanker og frustrationer uden at blive set skævt til.

Det behøver ikke at ende i en debat om kønskamp og kønsdiskriminering – for det har ikke været min intention med Kvindernes Bilmagasin. Men jeg mener, det er på tide at branchen indser, at biler er for alle og at det faktisk er god business også at satse på den anden halvdel af markedet.


Elektronista sætter hver måned fokus på biler og fremtidens mobilitet i samarbejde med Kvindernes Bilmagasin.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *