To gadgets til et bedre hjemmekontor, og nogle tips til en bedre arbejdsdag

af

Hjemmearbejde er blevet hverdag, og nu er de første gadgets designet til en verden med hjemmearbejde begyndt at dukke op. Vi kigger nærmere på et intelligent webcam, og en mus der hjælper dig med at undgå smerter.

Elektronista modtog en test-enhed af Panacast 20 og Logitech Lift i forbindelse med artiklen.

Hjemmekontoret er kommet for at blive, og selvom den måske ikke står på 100% hjemmearbejde for dig, så er disse gadgets stadig perfekte til dig, der vil have et bedre kontorliv.

Pandemien har givet os bedre webcams

Lige da pandemien startede var vi alle tvunget til at bruge ret dårlige webcams, medmindre du selvfølgelig forvandlede dit gamle kamera til et webcam.

Men nu små to år efter pandemien startede, er der begyndt at komme gadgets på markedet, som er bygget til at omfavne vores nye rutine med mere hjemmearbejde. Et af dem kommer fra danske Jabra, der har udviklet “Panacast 20” webcammet.

Ved første øjekast ligner det på mange måder alle andre webcams: Du kobler det til din computer, og vælger det som dit kamera i Zoom/Teams eller hvad du nu bruger til at kommunikere med omverden. Og vupti, så er det billede på. Der er også en indbygget mikrofon, så du slipper for at have et headset på.

Der hvor forskellen er skal findes i indmaden, som kameraet bruger. Udover selve kamerasensoren der giver skarp 4K billedkvalitet, så er der også en bunke andre teknologier, formet af de behov der er opstået gennem de sidste to år. Det kommer primært til udtryk gennem kameraets kunstige intelligens, der hjælper med at regulere belysning og generelt gør det nemt at se dig selvom dine lysforhold ikke er ideelle på hjemmekontoret.

Den kunstige intelligens bruger kameraet også til at “jagte” dig rundt med dets “intelligente zoom” funktion, ligesom Apple har valgt at introducere med deres nyeste computere. I praksis betyder det, at i stedet for at dem du sidder i møde med ser hele din overkrop, vil kameraet forsøge at zoome ind så det primært er dit ansigt der er i centrum. Og hvis du bevæger dig meget rundt under et møde vil kameraet forsøge at følge med dig, og holde dig i midten af billedet.

TIl højre: Hvad webcammet egentlig ser. Til venstre: Hvad “intelligent zoom” sender ud til dem du er på videokald med

Det bedste ved kameraet er dog, at det har en fysiske lukkemekanisme. Så du kan blokere linsen og kameraet, og dermed få fuldkommen ro i maven over at ingen kigger med når du ikke er på videokald med nogen fra dit arbejde.

Jabra Panacast 20 fås til 1999,- kr.

Undgå ømme håndled med en ergonomisk mus

Uanset om du arbejder hjemme eller på kontoret, så er ergonomi en af de mere oversete dele af et godt arbejdsliv. Og sandheden er, at vores mus og tastatur ikke specielt ergonomiske. Faktisk har den mus vi bruger i dag ikke grundlæggende ændret form eller design siden den blev introduceret i 70erne, og vi bruger dem en hel del mere end dengang.

Konsekvensen af det, er mange skader som musearm, seneskedehindebetændelse og ømme hænder. Men der findes faktisk en bedre løsning, især når vi bruger så meget tid foran computeren. Svaret er ergonomiske gadgets, der er bygget til vores nye virkelighed ved skærmen. Men rigtig mange af dem er absurd grimme og er først og fremmest bygget til at give dig et bedre helbred, men ikke meget mere end det.

Derfor er Logitechs nye linje af ergonomiske muse, Logitech Lift, super interessante. De er nemlig ikke bare gode for din hånd, de er også ret pæne at se på. Den er det man kalder for en vertikal-mus, og den er langt bedre for dit håndled end den klassiske mus.

Ved at tvinge dig til at holde din hånd i en “håndtryks” lignende position, så undgår du en masse spændinger i armen og håndledet, som er med til at give dig længerevarende skader.

Logitech Lift fås både til venstre- og højrehåndede. Den fås endda også i tre forskellige farver, hvis du vil have andet end kedelig sort på skrivebordet. Den er set til 595,- kr.

Tre tips til en bedre hverdag foran computeren

1.- Hold pauser

Husk at bevæg din krop. At sidde/stå stille for lang tid af gangen giver kun en masse problemer. Når du har afsluttet en opgave, så bevæg dig rundt. Uanset om det er ud til kaffemaskinen eller bare at strække ud.

2. – Drik noget vand

Vi skal i gennemsnit indtage cirka 2 liter om dagen, og kaffe tæller ikke med. Dehydrering kan give hovedpine og koncentrationsbesvær. Så fyld drikkedunken.

3. – Lav øvelser for at undgå computerskader

Uanset om du er hjemme eller på kontoret, så skal du huske at pleje kroppen. Fra kontorstolen kan du lave simple øvelser, som holder blodcirkulationen igang og hjælper kroppen med at holde sig kørende.

Fagforbundet for IT-professionelle har en række øvelser du kan lave derhjemme for, at holde gang i kroppen og ellers bugner YouTube af personer, der har specifikke håndledsøvelser du kan give dig i kast med.

1 Svar
  • Hans Glans
    juni 13, 2022

    Vil helt sikkert give musen en chance! Dømmer nemlig med sygt ømme håndled. Massage hjælper en smule, men kun for en stund desværre, så kunne være rart med en løsning, der giver lidt mere varige forbedringer.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *