VW Touareg: Som et 5-stjernet hotel

4 Min læsning

Har du nogensinde prøvet at tjekke ind på et luksushotel, hvor personalet tiltaler dig med dit navn? Værelset byder på den nyeste hightech-teknologi og er fyldt med de nyeste designer møbler. Den store king size-seng er fyldt med bløde puder, og lagenet er af den fineste silkebløde kvalitet. Man føler sig næsten som konger og dronninger. Sådan havde jeg det, da jeg kørte rundt i den nye VW Touareg.

Elektronistas gæsteblogger Benedicte Engel fra Kvindernes Bilmagasin har testet det nye flagskib fra Volkswagen.

Hallo VW – er det dig?

Er det virkelig en Volkswagen? Det var den første indskydelse, jeg fik, da jeg satte mig ind i den nye Touareg. 1.4 millioner kroner koster sådan en herlighed, og jeg ved godt, at det har kun de færreste råd til. Men for mig har Touaregen altid betydet noget helt særligt, ligesiden den kom for første gang i 2002, – og jeg går stadig og drømmer om den den dag i dag.

Unikt design

Siden 2002 er der sket rigtig meget. Hotelværelse eller ej. Intet er overladt til tilfældighederne i det nye Touareg. Wauw, den er lækker! Også designet har fået en pil opad. I forhold til den første Touareg, der kom i 2002, så er den nye på niveau med Audis Q7 i formerne. I hvert fald når du ser den fra siden. Den gamle Touareg var en noget rundere bil, hvor den nye er mere aflang. Det bliver den nu bestemt ikke grimmere af, tværtimod.

Det er en majestætisk, elegant og meget smuk bil, som holdt klar og ventede på mig ude hos Semler i Brøndby, hvor både Audi, VW, Skoda og Seat holder til.

“Har du brug for hjælp?” spurgte en venlig herre, der var på vej ind i receptionen. Han havde spottet, at det måske var en bil, jeg ikke var så vant til at køre. Jeg er sikker på, at den flinke herre til daglig må sidde i produktafdelingen hos VW, for 25 minutter senere havde han gennemgået “de mest gængse” ting, så jeg da i hvert fald vidste det mest vigtige.

Og nu lyder det måske som om, at det er en meget avanceret bil at køre. Det er det overhovedet ikke. Som billedet antyder, er der kommet én stor skærm i midten, hvor alting styres fra. (Lidt Tesla-agtigt) En stor fed iPad-lignende touchskærm er kontrolcentret i bilen, hvor du styrer alt lige fra massage i sæderne til navigation, til displayvisning, til nattesynskamera. Det er helt vanvittigt, så meget den bil kan.

Jeg fik sagt tak for hjælpen til en rare mand og blev enig med mig selv om, at det vist var godt, at jeg havde en hel juleferie til at få sat mig ordentligt ind i alle bilens funktioner. (Jeg havde bilen en uge, og jeg nåede ikke at lære dem alle at kende!!)

 

 

 Fra den store skærm i midtens styres de fleste af bilens funktioner.

Et hav af funktioner

Udover at bilen har en luksusfaktor, der er på niveau med Hotel D´angleterre, så har den et hav af lækre finesser. Ja, jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal starte. Skønne stole i lækkert blødt læder, et meget elegant kantlys hele vejen rundt på instrumentbrættet (som kunne skifte farve), et speedometer, som kan skifte udseende, hvis man hellere vil have et navigationskort til at fylde det hele, og så havde den massage i sæderne! Ikke nok med, at du bare kunne vælge massage – næh nej, du kunne vælge blid massage i lænden, eller hård massage på skulderen. Det var så lækkert, at jeg en aften var nødt til at køre en omvej, for lige at få en sidste omgang.

En anden ret så fed feature var bilens nattesynskamera. Hvis du kører om aftenen i tæt tåge eller bare total mørke, så hjælper nattesynskameraet dig med at spotte personer eller dyr, som bevæger sig ude i horisonten. Det var sådan helt sciencefiction-agtigt at prøve.

En savnet V6-lyd

Bilen, jeg testede, var en Touareg 3,0 TDI aut. 286 hk Elegance, og hvor havde den en dejlig lyd. Jeg følte mig slået fuldstændig tilbage til de gode gamle V6- og V8-dage. Sådan en bil er et sjældent syn (eller lyd) i dagens Danmark, da det hele skal være så miljørigtigt som overhovedet muligt. Men hvor er det dødsygt køre i. Det er ikke den store kørefornøjelse i en Polo 1,0 bluemotion, som jeg kører i. Men det skal jeg da lige love for, at der var i Touareg’en. Det kan slet ikke sammeligenes. Det var en fornøjelse at køre – simpelthen så lydsvag og lækker – som kunne mærkes, når vi talte sammen i kabinen. Det var en meget afstressende køreoplevelse.

Den nye VW Touareg er en fuldstændig fantastisk bil! Hvis jeg var typen, som til daglig kørte rundt i en Audi Q7, Range Rover eller Porsche Cayenne, så ville jeg overveje at kigge nærmere på Toureg’en. Den er imponererende for en gammel bil-rotte som mig. Og der skal alligevel noget til.
Om jeg nogensinde får råd til en Touareg, tror jeg næppe. Men så må jeg nøjes med at spare sammen til en overnatning på Hotel D’angleterre.

Touaregen koster fra pris kr. 1.046.990,-. Den bil, jeg testede kostede kr. 1.395.940,-

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

fourteen − one =

No Comments Yet.