Dynamiske priser bliver fremtiden i dit supermarked

1 Min læsning

Skal en mælk, som udløber om 3 dage, koste det samme, som en der kommer lige fra gården? Er det fair, at brødet, som har ligget på hylden 5 dage, koster det samme, som det der blev bagt igår? Dynamiske priser er fremtiden i de butikker, du handler i. 

Vi kommer i fremtiden til at se meget mere salg og køb baseret på realtid. Det er indsamlingen af data, som gør det muligt f.eks. at vide, præcist hvad der er brug for i hver enkelt butik i timeintervaller. Og det er registreringen af produkter, som gør det muligt at ændre prisen, efterhånden som produktet nærmer sig udløbsdatoen.

Trenden med dynamiske priser har vi allerede set hos Uber. Det er jo egentlig grundlæggende økonomi 101. Jo større behov og jo bedre produkt des højere pris. Uber sætter prisen op, f.eks. når det regner eller nytårsaften, hvor mange gerne vil have en bil. Værdien af deres ydelse er på det tidspunkt nemlig mere værd. På samme måde er et produkt nær udløbsdatoen mindre værd for kunden, og vigtigere for butikken at få afsat.

Fordelen ved prisfaldet bliver forhåbentlig også mindre madspild. Virksomheden bag teknologien hedder wasteless.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

two + two =

No Comments Yet.