Roskilde festival kikker på med dine sms’er, din surf og dine samtaler

af

What happens at Roskilde Festival stays at Roskilde Festival. Not so much! Roskilde Festival har nemlig meldt ud at de overvåger og gemmer dine SMS’er, samtaler og internet surfaktivitet, mens du er på festival pladsen. De deler endda de informationer med 3 part. Til hvem og hvad fremgår ikke.

Roskilde Festival overvågning

E

ller sådan ser det ihvertfald ud hvis man kikker på et skilt som hænger i city center vest. Delt på Facebook af Mads Tinggard.

Tråden under billedet går forståeligt helt amok. Det er en kæmpe overskridelse af vores privatliv, at vi bliver monitoreret i hoved og mås bare fordi vi går til festival. Og at en SMS du har sendt kan havne hos hvem som helst Roskilde Festival har valgt at sælge den til.

I kommentarsporet på Facebook svarer Roskilde Festival meget fluffy på den store kritik.

“For now we are merely making you aware that data is being collected. But remember: it’s like that at home, too. Your telephone company registers all your messages. Social media own your updates and photos. And search engines make money on your searches. So it’s not a Roskilde phenomenon – it’s just everyday life for all of us. Peace and love”.

“Hej Mikkel og Phillip. Videregivelse af det, I kalder private data sker hvert eneste sekund over hele verden. Når I opretter en konto på Facebook, Instagram eller Google, så giver de jo netop disse virksomheder ret til at bruge jeres data – og tjene penge på dem. Det interessante i jeres spørgsmål er spørgsmålet om, hvorvidt vores private data overhovedet er så private, som vi gerne ville have. Det tror vi ikke, de er”.

Men men men,,,, er folkene bag Roskilde Festival virkelig så håbløse? (og jeg kender en del og nej det er de ikke). Fatter de virkelig ikke hvor galt det her er? Hvor grænseoverskridende? Det her er så slemt at det næsten kun kan være en joke. Som de endda lige topper med at skrive “Sharing is caring”. Provokerende cherry on top :-D

Istedet tror jeg at plakaten er relateret til en af dem som skal tale på Roskilde Festivalen. Nemlig Edward Snowden. Det kan også være en anden form for hype til at skabe opmærksomhed omkring hvor meget vi egentlig bliver overvåget på vores digitale devices. Men så er det nok en god idé at indrømme nu inden shirtstormen går helt amok. Hvis ikke kunne Roskilde Festivalen have et seriøst problem. Så skulle de straks stoppe hvad de har gang i og lægge sig flat ned og håbe på de kan vinde gæsternes tillid tilbage. Sådan en kampagne kan gå begge veje. It has only just begun.

Men så lige en anden ting. Hvordan er det lige teknisk de skulle kunne overvåge alle? Og er temaet for i år ikke “Stand up for your rights”? 

Og hvad mener du? Er du ok med at dele dine data? Du gør det jo allerede med Google og Facebook og dit teleselskab. Vi kan da lige så godt få fokus på emnet, og så er kampagnen jo godt igang med at lykkes.

1 Svar
  • Esben
    juni 26, 2016

    Hm. Men de har jo en god pointe: Du kan ikke gøre noget, uden at nogen holder øje med det.

    Hvis det hér er så stort et problem, hvorfor er det så ikke et problem at Google ta’r al den information de kan komme til? – Inklusive, selvfølgelig, beskeder sendt på deres chat-service.
    Hvorfor er det ikke et problem at Facebook stjæler alt den information de kan? (Der er enda set eksempler på at de har censureret chat!)
    Apple opsamler al den information de kan komme til, og Samsung har et tæt samarbejde med Google på deres telefoner og tablets (faktisk, groft sagt, hvis ikke det anvender iOS, anvender det én eller anden Android-variant. Komplet med Google-apps forudinstalleret).

    Jeg ser ganske enkelt ikke problemet. Eller rettere sagt: jeg ser problemet, men jeg forstår ikke hvorfor det er et problem nu.
    I den fulde ærligheds interesse skal det siges at jeg selv er galopperende IT-paranoid (til trods for at bruge både iPhone og macbook!) og skulle en anden være interesseret kan jeg anbefale plugin’et Ghostery til at blokere uønskede trackers.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *