PlayStation 2 fylder 25 år – en af de mest indflydelsesrige konsoller nogensinde

3 Min læsning

Husker du PlayStation 2? Vi tager dig 25 år tilbage i tiden til maskinen, der forandrede hele gamingverden for altid.

Det er Marts 2020, og langs gader og stræder står folk stimlet tæt sammen og kigger spændt op mod indgangen til Sonys japanske flagskibsbutik. I køen er spilentusiaster fra hele verden, for i dag er udgivelsesdatoen for PlayStation 2. Den længe ventede opfølger til maskinen, som tog hele verden med storm for en håndfuld år siden.

Japanske fans bliver de første, som kan tage en maskine med hjem, da det først er seks måneder senere at PlayStation 2 gør sin ankomst i resten af verden. Hvad ingen vidste i den kø for 25 år siden var hvor præcis en stor succes, at PlayStation 2 ville blive. Den ville komme til at dominere gamingkulturen, blive definitionen på hvad konsolspil var og ville ende med at sælge mere end 160 millioner eksemplarer gennem dens levetid.

Definerede det moderne blockbuster spil

PlayStation 2 var for mange mennesker en konsol, hvor alle kunne finde noget at underholde sig med. Ved lanceringen af maskinen i Europa var det alt lige den nyeste udgave af det populære kampspil ‘Tekken’ til det fuldkommen vanvittige ‘Fantavision’, hvor det galt om at få fyrværkeri til at eksplodere rytmisk på skærmen.

Gennem konsollens levetid blev nogle af de største spilserier endnu større. For eksempel er den version af GTA som du kender i dag, formet og støbt i tiden med PlayStation 2. Her udgives nemlig hele tre spil i serien i form af GTA 3, GTA: Vice City og GTA: San Andreas. Tre spil der bygger videre på hinanden, og for første gang introducerer en stor åben storby, hvor du kan udføre alle dine kriminelle aktiviteter. 

Grand Theft Auto 3 blev seriens vendepunkt, hvor det forvandlede sig til en af verdens største og mest indflydelsesrige spilserier

Disse tre spil går hen og til sammen sælger mere end 60 millioner eksemplarer igennem deres levetid, og bliver fundamentet for de efterfølgende GTA IV og GTA V. Samtidig bliver de også startskuddet til det moderne blockbuster spil, med enorme budgetter og endnu højere ambitioner for historie og spilkvalitet.

Det er også på PlayStation 2, at FIFA for alvor bliver stort. Den, på daværende tidspunkt, meget avancerede teknologi i PlayStation 2 gjorde det muligt at lave langt mere realistiske fodboldspil, hvor boldens fysik kunne simuleres meget mere nøjagtigt, og det gjorde FIFA til verdens største sportsspil for en stund.

PlayStation 2 var hjemstedet for uhæmmet kreativitet

Det er dog ikke kun kæmpe succeser, som PlayStation 2 har at byde på. På dette tidspunkt i spilbranchen er vi nemlig i det mange vil kalde for guldalderen. Værktøjerne til at lave spil er blevet mere tilgængelige, budgetterne som kræves for at lave spillene er relativt lave og sammensætningen af de to omstændigheder giver grundlaget for, at spiludviklere kan prøve kræfter med nogle meget bizarre idéer.

Tag for eksempel spillet ‘Mr. Mosquito’, hvor du spiller en myg fanget i en families hus og gennem en række missioner skal forsøge at suge så meget blod ud af husets beboere som muligt.

Eller den sensoriske overflod som spillet ‘Katamari Damacy’ er, hvor du ruller en stor klisterboldt rundt og samler ting op på tid.

Eller hvad med trance-rytmespillet ‘Rez’, hvor der fulgte en vibrerende boks med spillet, som du skulle sætte under dine fødder imens du spillede, så du kunne mærke rytmen på din egen krop.

Rytmespillet ‘Rez’ var et af mange PlayStation 2 spil der hurtigt fik kultstatus for dets eksperimenterende og alternative idéer

Listen er lang af skøre, vidunderlige og kreative spil til PlayStation 2. Det er også på denne konsol at Guitar Hero bliver født, spilserien Metal Gear Solid går fra at være en niche til et af de største spil og fanfavoritter som Devil May Cry, Jak & Daxter og God of War får deres debut.

PlayStation 2 definerede fremtiden for computerspil

PlayStation 2 satte et helt enormt aftryk på spilbranchen, og det mærkes stadig i dag med den store succes som PlayStation 5 har og den kulturelle effekt, hvor PlayStation nu er blevet synonym med gaming og det hele startede med introduktionen af PlayStation 2 for 25 år siden.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

nineteen − ten =

No Comments Yet.