10 vigtige tips når det offentlige køber ind

2 Min læsning
Det offentlige er ikke altid helt gode til at købe ind, mener IT branchen. Når der skal købes digitale produkter til Staten, så hænder det, at det offentlige ikke giver nok virksomheder muligheden for at byde ind. Det giver en dårlig konkurrencesituation og betyder måske, at det ikke er de bedst egnede løsninger, der ryger over disken. Den situation mener IT branchen kunne blive bedre, og kommer derfor nu med 5 gode råd til indkøb af offentlig IT. På Elektronista hiver vi lige listen op på 10 gode råd. Vi fangede nemlig professor i Interaction design ved Aarhus Universitet Peter Dalsgaards 5 gode supplerende råd på twitter og fik dem med. 
 
  1. Offentlige indkøb af it skal understøtte konkurrencen på markedet og udnytte bredden i markedet.
  2. Det offentlige må ikke udvikle nye løsninger for offentlige midler, hvis der allerede findes velfungerende løsninger på markedet.
  3. Leverandøren skal eje rettighederne til kildekoden, hvis der ikke er tale om open source.
  4. Det offentlige skal styrke sine kompetencer som kunde og opbygge domæneviden.
  5. Offentlige indkøb skal understøtte kvalitet, innovation og etableringen af nye markeder
 
6) Afsæt tilstrækkelige ressourcer til at analysere og indtænke den brugspraksis, som systemet skal anvendes i.
(Alt for ofte træffes valg om indkøb og funktionalitet i IT-systemer fjernt fra de mennesker, der skal bruge og leve med teknologien i praksis).
 
7) Involvér slutbrugerne i udvikling, evaluering og implementering.
(Fordi de er eksperter i den konkrete brugspraksis og ofte sidder inde med viden som kan være afgørende for om systemet faktisk kommer til at virke efter hensigten).
 
8) Analysér om systemerne skaber arbejdsforskydelser (fx om det letter arbejdet for nogle men påfører andre ekstraopgaver) og lad være med at indregne effektiviseringsgevinster som ikke tager hensyn til denne samlede effekt.
 
9) Planlæg iterationer i udviklingsprocessen som gør det muligt at korrigere undervejs, når man bliver klogere på hvordan systemet virker (eller ikke) i praksis. (dvs. tro ikke at man kan nøjes med forudgående analyser og kravsspecifikationer).
 
10) Sørg for at aspekterne vedrørende slutbrugerinvolvering, usability og forbedringer i arbejdspraksis er skrevet ind i udbudsmaterialet, gerne med målbare kriterier, så de faktisk får en effekt og ikke bare er hensigtserklæringer, som kan fejes af bordet.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

3 × four =

No Comments Yet.