Gaming-konference i Sydkorea – big business and beyond

3 Min læsning

Gæsteblogger Martin Rune Hoxer, innovationschef for det danske innovationscenter i Seoul, er taget til G=Star Convention i Sydkorea, en af verdens største gaming-konferencer.

Tankerne flyver, mens toget brager gennem det koreanske landskab med over 300 km/t. Jeg sidder på ’KTX’, højhastighedstoget der opererer mellem metropolen Seoul og Busan i den sydlige del af Sydkorea.

Jeg er på vej mod G=Star Convention, en af verdens største gaming-konferencer. Et event, som tiltrækker over 200.000 mennesker fra over 35 lande. Jeg blev præsenteret for konferencen, da en af mine kollegaer pointerede: ”Verdens største gaming-convention? Det er jo svært at forklare danske virksomheder om fænomenet, hvis du ikke selv har oplevet det?”. Bevares, det lød jo helt fornuftigt, og ligeledes er jeg far til to friske gamer-entusiaster, så derfor blev jeg også lidt grebet af ideen om at forstå den verden, som fylder så meget for mine to drenge. Om ikke andet, så vil jeg måske optjene lidt street credit på hjemmefronten.

Efter en ganske behagelig tur med KTX, ankom jeg til Busan, den anden største by i Korea. En togtur på godt 3 timer fra min nye hjemby Seoul, som jeg flyttede til for et par måneder siden sammen med min familie. En såkaldt megacity med godt 22 millioner mennesker i selve metropolen – og dermed hjemsted for cirka halvdelen af landets knap 50 millioner indbyggere. Et land som har skabt enestående udvikling og fremgang gennem teknologisk kunnen, så forventningerne til min egen tur har selvsagt været store.

Gaming-industrien har ligesom i tilfældet Sydkorea oplevet kæmpe fremgang og er på få år blevet et af landets hurtigtst voksende forretningsområder – og klart det største inden for underholdningsindustrien, som også er
enorm i Sydkorea. Særligt K-Pop, personificeret gennem Psy med sin Gangnam Style med de krydsede arme og dertilhørende gakket dans, har for alvor sat den koreanske underholdningsindustri på verdenskortet.

Anyways, jeg kommer fra Thy, hvor kommunen med sine knap 45.000 mennesker har sin metropol i Thisted, hvor godt 17.000 mennesker bor. Så dét at ankomme til en konference med godt 200.000 deltagere og ikke mindst
opleve hypen og passionen samt forståelsen for gaming-universet, er storslået og en lidt vild oplevelse.

En industri med universitære uddannelsesprogrammer i alle former for gaming sub-sektorer, eSports teams med spillere på holdet med samme status som sportsstjerner i den analoge verden, look-alike-modeller iført kostumer, så de ligner deres counterparts i de mest populære spil, tech startups, men også store virksomheder på jagt efter indtjening i denne fascinerende industri.

Alene eSports-delen tiltrækker på verdensplan over 300 millioner fans, hvilket ikke kan præsteres i mange af de etablerede sportsgrene. Næste år forventes den globale omsætning i gaming-industrien at runde 100 mia. amerikanske dollars, og Danmark har faktisk glimrende talenter både inden for eSport og i hele gaming-værdikæden, men for mig var indtrykkene stadig overvældende. Men mest af alt også refleksionen over, hvordan dette eksempel fra Sydkorea vidner om, at man har udviklet en teknologisk formåen, som skaber muligheder i en ny økonomi.

En af vores største bekymringer for vores børn, da vi flyttede fra Danmark, to drenge på 8 og 12, var om de kunne få nye gode venner her i Korea. Men gaming er – ud over big business – ligeledes en mulighed for at lege med indlæringen (f.eks. gennem gamification), for at skabe nye relationer på tværs af tid og sted samt udvikle færdigheder, som er væsentlige for fremtidens arbejdsmarked, hvor vi i højere grad kommer til at interagere med teknologi på flere måde – tænk bare på AI, droner, Big data og IoT.

Måske dette giver muligheder for både min hjemegn i Thy, så vi gennem vores forbundenhed, ikke længere har udkantsområder, og for mine børn, så de stadig både kan connecte med venner hjemme fra Danmark og med de nye venner her i Korea – samt få de færdigheder, som fremtiden kræver.

Her i Korea er der i hvert fald ingen tvivl – gaming er en platform til det hele. Det var tydeligt til G=Star Convention i Busan.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

20 − 8 =

No Comments Yet.