Nostalgien er ikke digital 

3 Min læsning

Den digitale bølge skaber retro-nostalgi og får os til at holde af de analoge platforme inden for marketing og reklamer.

Verden har travlt med at blive digital, og vores brug af elektroniske kommunikation er eksploderet i de sidste 10 år. Vi er gået fra en verden, hvor folk skrev breve og læste papiraviser til en verden, hvor flere og flere læser nyheder på nettet, og hvor der sendes så få breve, at portoen for et enkelt brev er steget til 19 kr. Det betyder ikke, at vi ikke længere kan lide at få breve eller læse aviser. Men i en travl hverdag er det de færreste, som nogensinde får sendt breve med posten. For i den tid det tager at smutte hen til postkassen, vil man kunne nå at sende e-mails til 10 forskellige mennesker, læse de vigtigste nyheder på nettet og tjekke sin Facebook-profil.

Men selv om de elektroniske kommunikation fylder mere og mere, så er der faktisk rigtig mange mennesker, som også holder af de traditionelle måder at modtage budskaber på. Det kan for eksempel være noget så simpelt som de skilte, som handlende bruger for at fange vores opmærksomhed i forbindelse med marketing. Hos firmaet Skiltex lever de af at sælge marketingsprodukter som A-skilte, glasmontrer, roll up og klikrammer, og her har den digitale konkurrence ikke skadet handlen. Måske snarere tværtimod, for A-skilte og glasmontrer og de andre produkter giver nemlig noget, som den digitale verden ikke leverer: et budskab som vi kan forholde os til i den virkelig verden. Det er de færreste, der gider at kigge på et reklamebudskab i et online-banner. Men vi har intet imod at bladre igennem de reklameaviser, der ryger ind ad brevsprækken. Også selv om man kan gå på nettet og finde rigtig mange af de trykte annoncer i digital form hos Tilbudsaviser Online.

Gamle reklameskilte bøjet i neon

Nu er det måske ikke ligefrem retro at læse papirreklamer eller kigge på roll ups eller klikrammer i bybilledet. Men det bliver det måske en dag, når det engang bliver helt umuligt at opdrive en reklame på papir. Det er I hvert fald det, som er sket med nogle af de reklameformer, som er forsvundet med tiden. Det gælder for eksempel de gamle neonskilte, som engang badede byen i farvestrålende, blinkende lys, når mørket faldt på.

I dag er selv Irma-pigen forsvundet, men det betyder ikke, at interessen for neonskiltene er væk. Hos firmaet Neonskilte kan man for eksempel købe skilte med alverdens produkter og brands, og hvis man er til det endnu mere gammeldags, så kan man hos Con Amore købe gamle metal- og emaljeskilte fra tiden, før reklamer krævede strøm. Så selv om vi altså elsker vores tablets og elektroniske dimser, så kan vi altså ikke klare os uden de gammeldags teknologier endnu. Derfor vil vi sandsynligvis også langt ind i fremtiden se marketing og kommunikation via noget så analogt som A-skilte, der har solgt alt fra formiddagsaviser til lækre is i umindelige tider.

 

Is_skilt

 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

fourteen − eight =

No Comments Yet.