Fra nanoteknologi til spildesign – Asger gik all-in på at lave spil

6 Min læsning

Asger droppede sin næsten færdige universitetsuddannelse og satsede det hele på at lave computerspil. I dag udkommer spillet ‘Little Nightmares’, som han har spillet en essentiel rolle i at skabe. Elektronista tog en snak med Asger om at satse alt på et bræt, og hvorfor blodpølser gør sig godt i computerspil.

Droppede universitet for at satse alt på spil

Foto: Henrik Groth

Asger mangler sådan set kun at skrive sit speciale færdig, så har han en kandidatgrad i nanoteknologi. Men sandsynligheden for, at det sker, er ikke særligt stor, selvom Asger brugte det første lange stykke af mit interview med om at snakke om, hvorfor han er så fascineret af naturvidenskaben:

“Jeg har lige siden folkeskolen været helt vildt fascineret af naturvidenskab. Derfor var jeg draget af nanoteknologi, da det kombinerede fysik, biologi og kemi hjalp. Det hjalp mig med at forstå alle mulige små naturfænomener, som hvorfor himlen er blå, hvorfor flammen fra ild er orange og ikke grøn. Alle mulige små ting. Alle sådan nogle ting har jeg altid syntes, var fascinerende, og der var nanoteknologi med til at lære mig rigtig meget om verden”

Men selvom Asger er dybt fascineret af verden omkring os, så er det den digitale verden, der for alvor hiver i ham. For selvom han ingen formel uddannelse eller træning har inden for det at designe computerspil, så fik han alligevel en karriere inden for spilbranchen. Det skete via spillet ‘LittleBigPlanet’, som Sony udgav helt tilbage i 2009. I det spil var det muligt at lave sine egne baner og dele med dem resten af verden. Det tryllebandt Asger, og han endte med at dele sin tid mellem universitetet og lave baner i LittleBigPlanet.

“Da jeg nåede længere og længere ind i studierne, blev det mere og mere abstrakt, hvilket giver god mening. Men jeg kunne mærke, at det ikke var det, der var min passion. Så brugte jeg noget af min fritid på at spille LittleBigPlanet, og så da jeg fik tilbudet om at lave spil, så tænkte jeg, at det må jeg give et forsøg.”

Med tiden blev Asger rigtig god til at lave baner i spillet, og nogle af dem endte med at gå viralt på diverse spilblogs. De gik så meget viralt, at da tiden kom til at lave flere spil i LittleBigPlanet-serien blev Asger spurgt, om han ikke havde lyst til at være en del af holdet, der skulle lave dem. “Det var der, jeg tænkte, at jeg er det rigtige sted, når folk bruger frokostpausen på at sidde og diskutere det jeg brænder for”, fortæller Asger.

Så han droppede sin universitetsuddannelse og satsede på en karriere inden for spilbranchen. Han fik et job hos svenske ‘Tarsier’ og muligheden for at arbejde videre på LittleBigPlanet-serien. Asger endte med at lave baner til flere spil i serien, og det var lidt en drøm at arbejde med det område, også selvom det var lidt skræmmende at springe ind i en verden, han ikke havde nogen uddannelse i:

“Jeg kan faktisk huske den første uge, jeg var på jobbet i Sverige. Jeg var jo ny, så jeg var lidt alene og vil helst ikke forstyrre alle de andre. Så jeg sad i frokostrummet og spiste min madpakke, og så kunne jeg høre to andre kollegaer sad og snakkede om et nyt spil, der lige var udkommet, og det var der jeg tænkte, at jeg er det rigtige sted. Når folk bruger frokostpausen på at sidde og diskutere, det jeg brænder for.

Det føles næsten aldrig som at gå på arbejde, og efter at jeg har snakket med alle mine venner der blev uddannet inden for nanoteknologi, så er jeg glad for, at jeg alligevel ikke endte der.”

Efter flere års erfaring under bæltet arbejdede Asger på en masse forskellige små ting, da Tarsier ikke bare laver spil, men også mindre bestillingsopgaver hos forskellige firmaer. Opgaver man aldrig rigtig hører om, men Asger har haft fingrene i en håndfuld spil, som han ikke rigtig vil råbe højt om.

Drømmen for Tarsier har dog altid været at lave deres egne spil, og da de endelig fik godkendt deres pitch på en original idé, fik Asger chancen for at designe en stor del af spillet.

Udfordrende at skabe et helt univers ud af ingenting

Det originale pitch var spillet ‘Little Nightmares’. Muligheden for at have en helt ren tavle og bygge sit helt eget univers var noget af en udfordring for Asger og resten af studiet:

“Little Nightmares er et af de første spil, hvor det er vores egen idé. Indtil da har vi lavet rigtig meget kontraktarbejde på andre eksisterende spil. Inden Little Nightmares var det ikke så meget fritænkning. Vi lavede nogle enkelte prototyper, men ingen havde rigtig det potentiale, der gjorde at vi kunne få dem ført ud i livet og et budget fra en udgiver til at lave dem. Indtil vi ramte Litte Nightmares, og vi vidste, at nu havde vi fat i noget helt specielt.

Vi har været 25 mennesker på projektet og har arbejdet meget intimt med spillet. Fordi det er første gang, vi har lavet noget, som er vores eget helt fra bunden og ikke bare kontraktarbejde, hvor vi har pillet ved et par dele af spillet, så vi har fået en masse læring med på vejen, fordi vi skulle lave et helt spil fra bunden.

At bygge et helt univers og et spil op fra ingenting er en stor udfordring. Specielt når det skal være et spil, som ikke bare er bygget til de hardcore entusiaster, men også kan spilles af alle andre. Derfor er ‘Little Nightmares’ langt mere et spil, der udfordrer din hjerne fremfor dine reflekser. Det handler om at løse gåder, bevæge sig fra rum til rum og komme helskindet igennem det, som Asger og resten af Tarsier har bygget.

I spillet styrer du en lille pige i en gul regndragt, som er fanget i et surrealistisk mareridt og skal løse gåder for at komme igennem det. Spillet leger meget med perspektiver og fordrejede versioner af velkendte hverdagsting, et element der virkelig tiltrak Asger. Han er især stolt af én gåde i spillet, der involverer blodpølser:

“Vi har prøvet at holde spillet simpelt rent mekanisk. Du kan de basale ting, som er løbe stærkt, hoppe, gribe fat i ting og holde det så simpelt som muligt. Så vi kan bygge gåder op omkring interaktioner med ting som giver mening, så vi ikke bliver unødvendigt obskure og komplekse. 

Dengang jeg startede med LittleBigPlanet, prøvede jeg altid at presse tingene så meget som muligt, og udefra virkede det hele meget ugennemskuelig og forvirrende, men for dem som kendte spillet og dets mekanikker, så var det meget cool. For det demonstrerede en masse forskellige elementer og teknikker, som viste, hvad jeg faktisk var i stand til rent designmæssigt. Den tilgang har jeg skrællet lidt tilbage i ‘Little Nightmares’ og i stedet gjort det simpelt.

Der er en sekvens i spillet, hvor man skal samle klumper af kød sammen og putte dem i en pølsemaskine, så man kan lave et sæt af pølser. Den her kæde af pølser skal du bruge til at svinge i og nå over til en anden platform. Det er en af mine favoritter i spillet, og det er noget af det jeg godt kan lide – at tage hverdagsting og putte et twist på dem, og pølserummet rammer rigtig meget den følelse, og jeg er meget stolt af det.

Men det jeg har lært meget i mit arbejde, og som netop er reflekteret i pølserummet, er at finde den simple kerne, noget som alle forstår og så gøre det interessant ved at give det en god eksekvering.”

I dag er Little Nightmares et færdigt produkt, vi kan købe, og selvom Asger er i mål med spillet, så er det ikke fordi, at han nu skal på en tre måneder lang ferie. Han har dog planer om at få spillet en hel del mere og indhentet alt det, han er kommet bagud med de sidste par måneder. Bagefter er det tilbage på kontoret og igang med et nyt projekt for Tarsier.

Little Nightmares fås som download til Xbox One, Playstation 4 og PC fra i dag.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

5 × 2 =

No Comments Yet.