Chefredaktør: Klik er gift for journalistikken og for diversiteten

3 Min læsning

En livlig del af debatten omhandlede mediernes ansvar for overskrifter, og de voldsomme konsekvenser mediernes valgte tekst på sociale medier kan kan have i kommentarsporet. (Som baggrund se Mikkeline Thomsens indlæg om woke poking her tidskode 38.46). 

Chefredaktør hos B.T. Pernille Holbøll understregede, at hun ikke mener klik er en gangbar forretningsmodel. “Jeg synes det er gift for journalistikken. Jeg synes det er gift for diversiteten. Jeg synes det er gift for samfundet. Nu har jeg valgt og gå ind og trække populær journalistik i en retning, som ikke er clickbait” sagde Holbøll

Holbøll fortalte også, om de voldsomme reaktioner fra både kollegaer og læsere, da hun på Ekstra Bladet undskyldte for en journalists “bordellomutter” kommentar til den tidlige Statsminister, og da hun lukkede kommentarsporet Nationen.

Jacob Nielsen fra Altinget påpegede (tidskode 39.09) , at Berlingske måtte have fejlet i præsentationen af historien om Lagkagehusets tilføjelse af en kageperson i sortimentet, da den resulterede i vrede og oplevelsen i kommentarsporet af at  “nu vil de tage kagekonen fra os”.

Berlingskes chefredaktør Tom Jensen affejede Nielsens kritik, og mente det handlede mere om bias hos læseren “Det kan godt være historien af nogen bliver opfattet helt anderledes, end vi havde forestillet os. Fordi andre også har en bias”. Han understregede, at Berlingske historiens vinkel var, at Lagkagehuset gerne ville tilføje en ny kategori.

Det fik moderator Lotte Folke til at læse overskriften. “Lagkagehuset ændre navnet til populært bagværk. Fremover skal det hedde en kageperson” og fortsatte med “Fremover kommer det ikke til at hedde en kagemand”.  Jensens respons var “Derefter kunne man så vælge, om det skulle være en kagemand eller en kagekone”, hvortil Folke fortsatte oplæsningen fra artiklen. “Det kommer hverken til at hedde »kagemand« eller »kagekone«, når Lagkagehusets kunder i fremtiden skal bestille bagværk til festlige anledninger på nettet”.  

Heidi Robdrup fortalte, hvordan Deadline måtte erkende de blinde vinkler i forhold til kvindelige kilder. Fordommen var at kvinder siger mere nej. Det viste sig ved nærmere undersøgelse ikke at holde vand. I forhold til debatten i kommentarsporet erkendte Robdrup, at Deadline simpelthen ikke havde ressourcerne til at kunne håndtere kommentarerne.

Jacob Nielsen fortalte hvordan Altinget har ændret jobopslag for at få flere kvindelige ansøgere til jobbet. “Vi søger en god og dygtig kollega” applerede mere end “vi søger en redaktør”.

Du kan se alle paneldebatter på Elektronista’s Youtube kanal. Husk også at se debatten, hvor topcheferne fortæller om at være kilde i medierne og hvad man som kvindelige topchef ofte bliver spurgt om.

Dagens redaktørpanel bestod af chefredaktører Tom Jensen, Berlingske, Pernille Holbøll B.T., Jacob Nielsen Altinget samt Heidi Robdrup tidligere redaktør på Deadline DR.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

3 + 10 =

No Comments Yet.