Dansk spilfirma fylder 20 år og udgiver et af årets mest ventede spil

6 Min læsning

Danske IO Interactive fylder i år 20 år, og samtidig med fødselsdagen sender de også et af årets mest ventede spil på gaden – Hitman 2.

På tyve år er danske IO Interactive gået fra at være et lille ukendt spilfirma, til at stå på bag et af årets mest eftertragtede spil i form af Hitman 2. Vi tager et kig på firmaets historie og deres næste store satsning.

Succes udover alt forventning
Det hele begyndte tilbage i år 2000, hvor Hitman: Codename 47 blev lanceret på PC. Spillet fik stor opmærksom for dets unikke tilgang spillets mange missioner, hvor du i rollen som lejemorderen ‘Agent 47’ skulle udføre det ene mord efter det andet. Hver af de forskellige mord krævede du iførte dig en masse forklædninger, så du stille og roligt kunne bevæge dig tættere og tættere på dit mål.

Spillet fik stor succes fordi det var en helt anden måde at tænke action på, og dets blanding af spionage og fokus på at undgå vagter der ville opdage, at du ikke var ansat, skabte en stor succes for IO Interactive. Den succes blev fulgt op to år senere med et nyt Hitman, og sådan gik det med Hitman udgivelser hvert andet/tredje år. Succesen ville ingen ende tage for de danske spiludviklere, og mellem Hitman-udgivelserne blev der også plads til at eksperimentere med andre spil som actionspillet ‘Freedom Fighters’ der fik enormt positiv modtagelse, børnespillet ‘Mini Ninjas’ og spilserien ‘Kane & Lynch’ hvor to spil blev produceret.

IO Interactive var ikke bare Danmarks største spiludvikler i alle de år, de var også en af de mest succesfulde. Men så sagde kalenderen 2012, og spillet ‘Hitman: Absolution’ landede i butikkerne.

For meget af det gode
I årene op til udgivelsen af ‘Hitman: Absolution’ blev virksomheden “Eidos Interactive” opkøbt af japanske Square-Enix, og “Eidos Interactive” var de oprindelige ejere af IO Interactive, og efter opkøbet var danske IO Interactive nu under japansk kontrol. Square-Enix er et kæmpe stort firma, som blandt andet er kendt for spil som ‘Final Fantasy’ serien. Deres ambition var at brede sig endnu mere ud, og opkøbe udviklere der kunne styrke deres portfolio af spil. Iblandt dem var IO Interactive og kronjuvelen ‘Hitman’.

Det betød at pludselig skulle Hitman gå fra at være et relativt niche spil, der lavede et fornuftigt overskud var en moderat succes, til at forvandle sig til et blockbuster spil. Det skulle være en kommerciel mastodont som “Call of Duty”, “GTA” og “Halo”. Square-Enix oprettede flere forskellige studier rundt omkring i verden, alle med det formål at udvikle forskellige spil baseret på Hitman-universet, og danske IO Interactive skulle udvikle et nyt ambitiøst og meget mere mainstream Hitman. Resultatet blev spillet ‘Hitman: Absolution’ der udkom i efteråret 2012.

Spillet fik en lunken modtagelse af kritikere, og fans var alt andet end begejstrede for spillet da spillets åbne, udforskende og eksperimenterende hjerte var skiftet ud med en mere actionfokuseret stil. Spillet solgte heller ikke specielt godt, og kun 3,6 millioner eksemplarer af spillet blev solgt. I finansrapporter fra Square-Enix blev spillet omtalt som en dårlig forretning. Der skulle fire år før IO Interactive igen ville vende tilbage med et nyt Hitman, men denne gang var det tilbage til rødderne.

Det store comeback
I foråret 2016 tog IO Interactive en kæmpe chance. De udgav spillet ‘Hitman’ til PC, Xbox One og Playstation 4. Spillet var i høj grad fokuseret på alt det som gjorde de første Hitman spil til succeser. Spillet blev en kæmpe succes, og flere af de største spilmedier i verden pegede på det som 2016’s bedste spil.

Men selvom der var både kommerciel og kritisk succes, så var det ikke nok. IO Interactives ejere i form af Square-Enix sagde at spillet ikke var en stor nok kommerciel succes, og det på trods af at spillets store popularitet.

Helt ud til afgrunden
En tidlig morgen i maj 2017 trillede en mail ud til alle ansatte i IO Interactive. Virksomhedens fremtid var nu usikker.

Square-Enix, der ejede IO Interactive, havde valgt at løsrive sig fra firmaet. Pludselig stod danske IO Interactive uden deres japanske ejere, uden adgang til penge og uden rettighederne til alle de spiluniverser firmaet havde bygget op igennem 18 år.

I timerne efter beskeden kom ud til de ansatte, pressen og fans verden over var der stor forvirring inde i IO Interactives sprit nye lokaler de netop var flyttet ind i. Hvad nu?

Redningen kom da cheferne i IO Interactive gik sammen, og købte firmaet samt rettighederne til mange af de franchises de havde bygget gennem årene. Deriblandt det voldsomt populære Hitman og kulthittet ‘Freedom Fighters’ fra 2003. Det var dog ikke en rejse uden ar på sjælen. IO Interactive måtte afskedige halvdelen af deres ansatte, og var nu mindre virksomhed på 150 ansatte.

IO Interactive var nu helt alene. Der var ingen at stå til ansvar for. Sådan begyndte rejsen med at få Hitman 2 i mål. Med færre ressourcer end forventet, og en fremtid der var helt i deres egne hænder.

Hitman 2
Året efter, i juni 2018 offentliggjorde IO Interactive langt om længe Hitman 2.

“Det har været de mest hektiske to år af min tid i IO” fortæller Eskihl Mohl, Associate Game Director, da vi besøger iO Interactive for at snakke om udgivelsen af spillet. Klokken er 11:35, og om 25 minutter bliver spillet udgivet i New Zealand og de første spillere i verden begynder at gå i krig med IO Interactives nyeste spil.

Samtidig begynder pressens bedømmelser også at rulle ind, og stemningen i fællesområdet ved IO Interactive er elektrisk. Alle snakker, går rundt og prøver at få tiden til at gå. Der er ingen der rigtigt kan koncentrere sig om at arbejde, og langsomt begynder alle at finde pladser på deres store trappe der også fungerer som det store mødelokale for hele virksomheden.

Klokken er nu 11:52. Chefen for IO Interactive, Hakan Abrak, står og trækker tiden indtil klokken bliver 12:00. Næsten alle de ansatte sidder med deres telefoner, og opdaterer konstant forskellige hjemmesider for at se om nogen har udgivet deres artikler for tidligt.

12:02 triler anmeldelserne ind. Fans begynder at spille spillet og anmeldelserne er positive. Hakan står foran alle de anstte og ånder lettet op. De har lavet noget folk er glade for. I baggrunden bliver champagneflaskerne stillet frem, og imens de ansatte rejser sig op for at få et glas bliver der delt knus og lykønskninger. Alle er lettede, glade og deres arbejde gennem de sidste to år er blevet valideret.

Imens champagnen bliver drukket, og de ansatte får et eksemplar af spillet i hænderne. Så falder snakken hurtigt på de turbolente år som firmaet har været igennem. Hakan beskriver det som to af de mest udfordrende år i virksomheden, og nu er de endelig over målstregen.

Hitman 2 er som et spil kulminationen af alt det IO Interactive gjorde med det forrige spil. Det genopfinder ikke den dybe tallerken, men tilbyder en enormt raffineret og finpudset udgave af hvad det moderne Hitman er. Det blander den nervepirrende intensitet i at finde den ideelle måde at eliminere ens mål på, samtidig med at det er en gennemført legeplads hvor du kan improvisere dig til en løsning eller følge en forudbestemt sti. Det er en helt unik type af spil, som ikke findes andre steder og det at bevæge sig rundt i forklædning får pulsen op som ingen andre actionspil kan.

Hitman 2 er i butikkerne nu, og fås til Xbox One, Playstation 4 og PC

IO Interactive blå bog

Hitman: Codename 47 – 2000
Hitman 2: Silent Assassin – 2002
Freedom Fighters – 2003
Hitman: Contracts – 2004
Hitman: Blood Money – 2006
Kane & Lynch: Dead Men – 2007
Mini Ninjas – 2009
Kane & Lynch 2: Dog Days – 2010
Hitman: Absolution – 2012
Hitman – 2016

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

two + 6 =

No Comments Yet.