Drømmen om inbox zero- 5 tips som bringer dig nærmere

2 Min læsning

Jeg drukner nærmest bogstavelig talt i emails. Når man lægger det sammen, jeg får af pressemeddelelser og nyhedsbreve med generelle henvendelser, foredragsbookninger, social media-notifikationer (dem skal man IKKE have!), bestyrelsesarbejde, ting jeg har shoppet på nettet og personlig korrespondance, ryger der mellem 60 og 160 mails ind om dagen!  Det er jo tosset!

Det er alt alt for meget, og jeg er rigtig træt af det. Jeg har en drøm om inbox zero, altså en inbox, der kan blive komplet, skinnede ren hver eneste dag. Jeg ved ikke, om jeg nogensinde når det, men jeg har efterhånden samlet et par tricks op. Og dem deler jeg gerne, som en del af kampen. Har du opnået unicorn-oplevelsen af en inbox zero, så del for guds skyld dine tips i kommentarfeltet!

5 tips til mindre rod i indboksen

  1. Håndter emails så hurtigt du kan. Jo mere du gemmer til engang, du tror du har mere tid,  jo mere håber der sig op.
  2. Lav mapper som du kan arkivere emails i. Partnere, nyhedsbreve du vil gemme, venner ect.
  3. Brug “arkiver” knappen flittigt. Når en mail er svaret, så trykker du bare arkiver, og den forsvinder til et ukendt sted, hvor du dog sagtens kan finde den igen ved en søgning
  4. Frameld unødvendige nyhedsbreve. Unroll.me er et GENIALT redskab til dette. Slet de ligegyldige og saml resten i én daglig mail.
  5. Slet i store mængder. Brug f.eks. værktøjet Mailstrom til at identificere tunge mails, gamle mails og mails fra folk, du ikke har kontakt med mere

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

twelve − 2 =

3 Comments
  • Hej Christiane,

    Rigtig god artikel, der er mange i samme både som dig. Og det er nogle rigtig gode tips, blandt andet Unroll.me er super god. Det eneste jeg ville tilføje var, at jeg i tip #1 er helt enig med dig i at man skal håndtere mails hurtigt – dog tror jeg det er værd at understrege, at det betyder at man skal tage en hurtig/klar beslutning omkring hvad man vil med mailen, ikke at man nødvendigvis skal svare hurtigt på mails.

    Jeg har jeg desuden netop skrevet en artikel om hvordan du får styr på indbakken – det kan være den kan være til hjælp til dig og andre herinde: http://gtdnordic.dk/er-indbakken-fuld-laer-den-simple-teknik-til-at-faa-100-styr-paa-den/

    Med venlig hilsen,
    Lars

  • Carsten Holløse
    januar 5, 2016

    Prøv at kigge på tjenesten Sanebox.com, den fungerer vældig godt.

  • Lisbeth
    januar 8, 2016

    Brug opfølgningsmarkering og læg så på plads i rette folder. Tag så en tørn jævnligt med de markerede mails via standardsøgemappen. Meget dejligt blot at hakke af og så er de allerede i rette folder.
    Cc mails og kalenderinvitationer flyttes med regel til egne mapper og tjekkes så dagligt eller efter temperament.