Har mininørden smovset sig med smølfebær?

3 Min læsning

Af Milos Jørgensen – ungdomsreporter

Er du ikke vild med smølfebær til 649 kroner? Eller hvad med et bundt abepenge til 329 kr.?

in-app køb

 

Hvis dit barn har – uden at du ved det – fået købt ind til sin smølfeby, så har du nok opdaget, at dit barn ikke har købt ind i en discountbutik. Her er ej heller tale om en lille indkøbstur: dit søde barn har købt en hel vogn med bær, for kun 649 kroner…

Hvis du undrer dig over, hvordan dit barn (forhåbentlig dit barn, ellers har nogen adgang til din konto!) har fået adgang til at bruge store mængder af penge på dit betalingskort, så er svaret uhyggelig enkelt: Til trods for, at man skal indtaste sit Apple ID, når man vil købe noget, så har Apple på forhånd tilføjet nogle undtagelser. Din iPhone er nemlig som standard indstillet til, at når du inden for de seneste 15 minutter har købt noget, så er de så hjælpsomme at sørge for, at du ikke skal indtaste den igen inden for det næste kvarter. Smart eller hva’ ? (Hvis du svarede “eller hva”, så forstår jeg dig godt).

Men udover at du ikke skal indtaste din kode i de næste 15 minutter, så bliver de 15 minutter nulstillet, hvis du køber noget i samme periode. Det vil sige, hvis du har lejet en film, og hvis du kort efter giver barnet din iDevice, og barnet så spiller et lille sjovt spil, og få smidt en “DU HAR IKKE NOK MØNTER TIL DETTE. VIL DU KØBE ET BUNDT FOR 649 KRONER?”, og vælger “køb”, så køber han mønterne, og får samtidig 15 minutter igen til frit at købe. På den måde kan dit barn nå at bruge rigtig rigtig mange mønter. Virkelige mønter.

JEG VIL HAVE MINE PENGE TILBAGE
“Arghhh Apple, giv mig mine penge, nu nu nu nu!!!” Hvis du har sagt denne sætning, så lyder du godt nok desperat. Men det er forståeligt, for dit barn kan have nået at bruge rigtig mange penge.  Det er via Apple muligt at få pengene tilbage fra køb fra de seneste 90 dage, og det har jeg prøvet. Det gik over al forventning

1) in-app køb 2

Få dage efter dit køb skulle du gerne få en mail i stil med ovenstående tekst. Klik på “Rapporter problem“.

2) Du kommer ind på en side, hvor der er en menu.in-app kontakt

 

Vælg dit problem.  I dette tilfælde er det ‘I didn’t authorize this purchase’.

3) Klik på ‘Submit‘ og hvis du har gjort alt rigtigt, så vil der komme en stor boks frem, hvor der står ‘Tal med Apple-support nu.‘. Nu skal du bare følge instruktionerne, og du vil blive ringet op af en dansktalende Apple-medarbejder (eller som de kalder det; Apple Advisor).

in-app ventetid

Hvis du, af en eller anden mærkelig grund, ikke kommer hen til en stor boks, hvor der står ‘Tal med Apple-support nu.‘, så prøv at trykke på dette link. Klik på teksten ‘Kontakt support til iTunes Store’ og derefter ‘Dansk’ oppe i venstre hjørne. Vælg nu ‘Køb, fakturering og indløsning’ og under kategorien ‘Uautoriseret køb’.

Jeg erfarer
Jeg har hørt, at der har været meget stor ståhej om at få pengene tilbage igen. Det kan jeg umiddelbart ikke nikke genkendende til. Jeg blev ringet op af en dansk Apple-medarbejder, og jeg fik mine penge tilbage uden problemer, fordi det var ‘første gang, at jeg ringede derind’. Hvis nu det skete igen, så måtte han ikke bare refundere mine penge. Så skulle nogle mennesker med fine titler hos Apple godkende refunderingen først – og det er jo fair nok.

Fordi 2. gang, så burde man jo ligesom have taget sine forholdsregler, så det ikke skete igen, ikke?in-app godt gået

Hvis det ikke lykkes
Så lav en indsigelse over for din bank. I princippet er det jo en uautoriseret hævning, og derfor skal banken overføre dine penge tilbage. Selvom de siger nej, så bare klø på. De skal nemlig give dig dine penge tilbage, men prøv hos Apple først – det gik fint hos mig.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

one × 1 =

No Comments Yet.