Lækkerhedsfaktor- det er ok at vælge gadgets på mavefornemmelsen

2 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Lækkerhedsfaktoren handler om den følelse, du har når du pakker en ny gadget ud af boksen. Den handler om, hvordan den mærkes i hånden. Er den glat? Er den ru? Hvordan reflekterer den lyset. Hvordan møder den dig når den tænder? Hvordan har du det, når andre ser på din gadget og ved den er din? Hvordan afspejler designet produktets personlighed- og din?

yummy

Jeg lægger med stor begejstring mærke til, hvordan mange gadgets endelig er begyndt at tage udgangspunkt i det liv vi mennesker faktisk lever. Hvordan en smartphone nemt kan spille sammen med fladskærmen og dele indhold begge veje, hvordan fotografier hurtigt kan deles på sociale medier via digital kameraet. Hvordan vaskemaskiner og køleskabe også er kommet på netværket, så vi kan styre dem så de passer vores liv og hverdag.

Jeg synes, enhver har ret til at dømme og købe teknologi baseret på følelser og stemninger. Jeg er ligeglad, når hardcore tekniske specialister klandrer mig for at lade en god mavefornemmelse veje tungere end en teknisk specifikation. Jeg ved nemlig, at lige præcis sådan vælger de allerfleste mennesker deres elektronik. Og jeg er altid på brugerens side.

Jeg indrømmer gerne, at jeg går så meget op i mine gadgets, at jeg typisk ikke falder for dem som ligger i discount kurven. Men når jeg sidder og sammenligner to gode high end produkter og den ene så på en eller anden måde i min verden bare har mere ”lækkerhedsfaktor”, så er det den jeg vælger. Om det er måden hvorpå den ligger i hånden, et lækkert indbydende interface, en flot kasse jeg kan unboxe den fra- der er alle mulige utekniske grunde til at vælge med hjertet. Også selvom der objektivt set er et ”mere fornuftigt valg”. Lyder det mærkeligt? Det er det ikke. Vi vælger jo heller ikke en fleece bluse frem for en lækker top eller skjorte til julefesten bare fordi det er koldt udenfor vel? Vi er mennesker med personlighed, og det afspejler vores forbrug. Og alle har ret til at vælge noget bare fordi det føles godt i maven.

Hvad er lækkerhedsfaktor for dig?

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

six − three =

1 Comment
  • Karsten J
    december 3, 2013

    Tja, det er sgu svært at definere. Som du skriver: Mavefornemmelse. Ofte har man besluttet sig ret hurtigt. Har lige købt ny bil, og her er der jo tale om mange penge, så det lykkedes mig at lade fornuften skubbe lidt til følelserne.

    Og så er jeg ikke engang helt sikker på, hvad mit hjerte sagde, for er man jyde kan de to jo godt smelte sammen, idet en god handel (fornuft) sagtens kan trigge en dejlig mavefornemmelse.