MOLLY WOOD TALER I DANMARK

3 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Hun er vært på en af USAs mest populære tech podcasts, hun har sit eget web tvshow, 55.000 followers på Twitter og denne uge besøger hun København. Elektronista har hængt ud med Molly Wood og idag gav den amerikanske journalist den danske mediebranche et par nødvendige tips til fremtiden.

Med den populære podcast Buzz out Loud er Molly Wood en legende indenfor techjournalistik, og hun skulle egentlig have talt til konferencen New Media Days. Da den pludselig blev aflyst, var vi nogle stykker som hang lidt med næbbet. Men Molly kom alligevel, og idag var hun hovednavn på en minikonference på Danmarks Radio.

Molly’s overskift var “Sådan overlever du media apocalypsen” og det  dækkede over en række gode råd til landets nyheds- og underholdningsproducenter. Du får her de vigtigste headlines.

Forstå: Det gælder først at fremmest om at forstå hvilken verden som er på vej og om at tilpasse sig. Det er en on demand verden og brugerne vil have nem adgang til det hele.

Inddrag brugeren: Vi skal inddrage brugerne og vise både professionalisme og personlighed. Molly har selv 55.000 followers på twitter og fortæller, at det hun kalder sin “internet hær” forsvarer hende, hvis nogen kritiserer det hun siger. Brugeren relaterer sig til hende som person, og det holder dem tæt på hendes indhold. Der er faktisk en strategi omkring det.

Fantastisk content: Salt var engang en af de dyreste varer, men nu kan vi få det alle steder. Alligevel ender vi med at købe dyrt lyserødt salt fra Hawaii. Fordi det hele handler om indpakningen. Det samme gælder indhold. Det handler ikke om hvad der sker lige nu, for det er nemt nok at få fat i. Som indholdsproducent er opgaven at hjælpe brugeren med at forholde sig til det der sker.

Real time: Gå fra old time to real time. Gå til twitter med personlighed. Både som nyhedsperson og som personlig person. Rapporter i real time. Også når du sidder og forbereder at en artikel eller et indslag. Fortæl at der er noget undervejs. Molly kalder dette for Tweewering. Vi skal tænke på at alt er en kilde. Alle på twitter kan f.eks. være en kilde til din næste store historie.

Brug talentet Ikke kun kendte værter, men også journalister bør have fansider på Facebook. Det gælder om at gøre sig tilgængelig. Vær ikke bange for at arbejde med personlighederne som brands. Lad folk have en holdning og lad dem give udtryk for den.

Husk det mobile: Brugerne bliver gladere og gladere for de mobile platforme. 82% af amerikanske mobilbrugere, bruger deres telefon til research og til at følge med i nyhederne. Husk at lave apps, især til iOS (iPhone) men glem ikke en mobil webstrategi, så folk kan surfe direkte uafhængigt af operativ system.

Be everywhere: Sørg for at dit indhold er til stede overalt. Tablets, på fjernsynet, på mobilen, twitter, facebook og husk RSS. Mange apps og tjenester trækker på RSS feeds og derfor er det vigtigt at det fungerer optimalt.

Molly talte godt en halv time og sluttede af med at konkludere. Be brave. Vær modig.

Hvis du gerne vil vide mere om Molly Wood kan du skrive dig op til vores gratis inbox magasin Senere på ugen er Molly Ugens Elektronista, og du kan læse hvad hun fortalte, mens Elektronista viste hende Tivoli, Strøget og Bo Bechs nye restaurant.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

9 + fourteen =

1 Comment
  • Not Brian Tong
    september 12, 2011

    Molly Daaaarling, there is no way in hell I’m going to buy pink salt from Hawaii!