VI VIL SÅ GERNE HAVE DIG MED I PUPPEN LASSE!

6 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Som respons på Lasse Jensens indlæg Hvis man ikke Tweeter eksisterer man ikke fra Information.dk

Kære Lasse

Med mindre du for nylig var til en anden stor mediefest, hvor du talte med en endnu yngre kvinde, så siger jeg tak for referencen. Hvor meget jeg end er smigret over at få prædikatet ”yngre kvinde”, så kunne det måske være mere relevant at nævne, at jeg professionelt beskæftiger mig med digital mediestrategi. Men lad nu det ligge.

Det var nu heller ikke mig, der sagde du var for gammel. Til gengæld forsøgte jeg at forklare dig hvad Twitter gik ud på og forsøgte at argumentere for, at du som mediemenneske – i modsætningen til hvad du selv gav udtryk for- faktisk kan bruge Twitter til noget. Jeg oplevede ikke at du til fulde forstod mediet. Du havde på det tidspunkt sendt 10 tweets på 8 måneder og fulgte kun ganske få profiler. Du var træt af folk som ”sendte dig” op til 30 tweets om dagen, og jeg forsøgte at forklare, at de altså ikke blev sendt til DIG, men ud i en offentlig strøm, hvor du jo helt selv kan styre, hvad du ønsker at holde øje med.

I dit indlæg her kunne det se ud som om du er blødt lidt op og måske blevet bare en smule lunere på Twitter siden vi talte sammen? Frit fra hukommelsen erindrer jeg, at du den aften ikke mente du på Twitter kunne finde relevante nyheder, som du ikke allerede fandt gennem de traditionelle medier. Du følte heller ingen lyst til at dele dit eget indhold, som du mente kom fint ud gennem de oprindelige kanaler uden at du behøvede at bruge tid og energi på det. Branding og eksponering var uinteressant og en deltagen i Twitter debat og dialog mente du var for tidskrævende. I det hele taget konstaterede du at de sociale medier var så ubetydelige og uden reel magt i mediesammenhænge, at du ikke fandt det nødvendigt at inddrage dem væsenligt i dit virke som journalist med fokus på medier. Det var noget af det jeg tillod jeg mig  at være uenig i.

Du skriver her, at hardcore Twitterbrugere mener, at Twitter kan erstatte andre medier. Det har jeg nu aldrig hørt nogen påstå. Twitter er jo netop et filter som sorterer og sender videre til andre medier. En slags indholdscentral hvor dem vi følger fungerer som tragt for det indhold vi støder på. Det gode journalistiske indhold er altså ikke truet af Twitter. Tværtimod kan Twitter skabe trafik til de traditionelle sites. Jeg talte for nylig med en chef på en af Danmarks mest etablerede aviser. Han forsikrede mig om, at han ikke ønskede at hans journalister sad og ”mikrobloggede ude på Twitter”. De skulle holde deres indhold på deres eget site- mente han. Se det er jo igen en kæmpe misforståelse. Journalister kan jo netop drive trafik til deres historier på egne sites. For slet ikke at tale om fordelen ved Twitter som research-redskab. Det er ikke et spørgsmål om enten eller. Men om at brugerne i højere og højere grad håndplukker fra en vifte af traditionelle- og nichémedier.

Twitter er ubestridt det hurtigste medie der findes, og det viser sig gang på gang. Du siger ”ind i mellem er der faktisk en nyhed” og nævner det over 3 år gamle eksempel med flyveren i Hudson floden. Den gamle historie og så det arabiske forår er nu ikke de eneste nyheder, som har været igennem den hurtige virale nyhedsspredning som gør Twitter til så forbandet vigtigt et medie. Processen sker dagligt for større og mindre historier, og Twitter er i høj grad et internationalt nyhedsmedie, hvor historier på ingen tid krydser grænser.

Du mener ikke, at 140 tegn giver plads til dialog. Nu har du jo blot selv skrevet 12 tweets og 3 af dem kan med god vilje betegnes som at være i dialog med andre Twitterbrugere. Det kan vel næppe helt karakterisere som validt grundlag for at skyde debat og dialogmuligheder ned og reducere Twitter til “korte salgsråb på en tæt pakket markedsplads” . Især ikke når Twitter af aktive brugere ofte opleves som den mest sociale, meningsudvekslende og debatterende platform overhovedet.

Du har ret i at danskerne endnu ikke har taget Twitter til sig som vi f.eks. ser det med Facebook. Blandt andet fordi danske medier ikke er gået forrest ved at inkludere Twitter i en social medie strategi. Til gengæld er Twitter i modsætningen til Facebook en åben platform, hvor alle bliver hørt af nogen. Således er der ikke langt fra en utilfreds kunde, borger eller medarbejder til en indflydelsesrig blogger til forsiden af den avis, du holder så meget af. At Twitter ikke er kvantitativt vidt udbredt er altså ikke ensbetydende med at tjenesten ikke har kvalitativ værdi for et mediemenneske.

Fællesskabet forsvinder siger du også. Hvis du nogensinde har tilbragt en aften på Twitter under et folketingsvalg, Melodi Grandprix, en landskamp eller X Faktor så tror jeg du ville opleve det anderledes. Twitter skaber i den grad fællesskab og bliver paradoksalt nok pludselig en grund til at tvseere alligevel vælger at se livetv frem for on demand. Den aktivitet burde tvkanalerne udnytte og indarbejde strategisk i programmerne.

Du siger, at skal man skabe sig et overblik, så skal man tilbringe en stor del af dagen foran skærmen. Men er det egentlig ikke også der man bør kunne forvente at mediemennesker befinder sig det meste af dagen i 2012?

Du skriver, at vi selv kan ”bestemme hvad der er vigtigst for os og kravle ind i en isoleret selvtilfreds puppe, hvor vi kan hygge os med ligesindende”  Men du vil jo ikke være med i puppen Lasse! Vi vil så gerne hygge med dig på Twitter. Snak med os. Mén nu noget! Indgå i dialog. Svar os. Link til dit indhold. Din egen artikel om emnet kunne være en oplagt start til meningsudveksling.

De fleste aktive Twitterbrugere vil kunne remse en lang liste af fordele ved Twitterbrugen op. Det skete blandt andet da vi i Elektronista radioprogrammet på Radio24syv forleden lavede et helt program kun om Twitter. Programmets to gæster Christian Monggaard @monggaard (journalist på Information) og Susanna Rankenberg @rankenberg (social media rådgiver og DR speaker) og værten @christianevejlo (mig selv) er alle tre mediemennesker, og det bærer vores brug af Twitter og fortolkning af mediet i programmet naturligvis også præg af. Twitter er naturligvis ikke kun relevant for folk i mediebranchen. Men debatten lige her går på om et mediemenneske kan få noget ud af Twitter. Her er nogle grunde:

Instant adgang til de nyeste nyheder

Direkte adgang til store udenlandske medier og journalister

Mulighed for at følge specifikke faggrupper og fagrelevante profiler

Mulighed for at søge på specifikke emner ved emnetegnet #

Mulighed for at tage pulsen på hvad verden snakker om lige nu ”trending”

Direkte adgang til kendte kilder

Mulighed for at efterlyse kilder med viden indenfor et specifikt område

Hurtige svar på spørgsmål fra fagligt relevante personer

Mulighed for at indgå i dialog omkring specifikke emner

Direkte adgang til enkeltpersoner (politikere, kendte, sportsstjerner, fagfolk, forbrugere) som leverer Tweets der kunne rumme en historie

Feedback og input til vinkler på historier man arbejder på

Et publikum til det indhold man selv publicerer

Øget trafik til eget site eller blog

Så kære Lasse. Vi er flere der håber på at se rigtig meget mere til dig på Twitter. Vi vil gerne høre hvad du har at sige, se links på ting, du finder interessant, udfordre dig og hvem ved- måske får du også noget ud af det den anden vej…

Og til alle tweeps. Hvad får du ud af Twitter? Og hvorfor er det virkelig nødvendigt at Lasse Jensen deltager med mere end 12 tweets?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

nineteen − 8 =

5 Comments
  • christiane
    juli 18, 2012

    Tjek også @Leoparddrengens svar til Lasse Jensen http://blog.leoparddrengen.dk/2012/07/kre-lasse-jensen.html

    Kh
    Christiane

  • Anne Mette
    juli 18, 2012

    Jeg synes slet ikke Lasse behøver skrive mere end 12 tweets for at få noget ud af det – man kan efter min mening være helt passiv på Twitter og stadig få kæmpe udbytte, netop i form af adgang til nyheder og indhold fra fagrelevante personer. Så manden behøver ikke twitte løs :)

  • Lasse Jensen
    juli 19, 2012

    Hej Christiane
    Bare rolig, jeg føler ikke at jeg befinder mig i en puppe, fordi jeg ikke er vildt aktiv på twitter. Jeg er dog – i modsætning til næsten fem millioner danskere – bruger af twitter. Det er, som om du bekræfter min påstand om at hvis man ikke er aktiv på twitter så eksisterer man ikke! Min “puppe” oplever jeg som ret stor. Du er fx i den. Der er et par millioner Facebook-brugere (selvom FB selvfølgelig ikke kan det samme som Twitter). Der er 125-150.000 radiolyttere om ugen (cirka halvdelen af radio 24syvs samlede ugentlige lyttertal), 25.000 podcastede, der er 100.000 læsere af Information hver uge. Og så bruger jeg mange timer på rent faktisk at tale med snesevis af mennesker – face-to-face eller i noget så gammeldags som en telefon (dog en Iphone). Jeg har en Ipad og en DAB-radio. Jeg har Powerbook og en gammel Lenovo laptop. Jeg har IMac på kontoret og jeg tilbringer flere timer dagligt på nettet og browser masser af interessante blogs, websites og nyhedssites. Jeg ser det som min opgave at følge bredt med i journalistik og medier. Jeg er en ret almindelig journalist, som bare er nysgerrig. Og prøver at være kritisk. Det ville jeg ikke være (hverken journalist eller kritisk) hvis jeg næsten religiøst specialiserede mig i nogle hjørner af den moderne medievirkelighed. Og Twitter er et hjørne, om end – som jeg også skriver – ind imellem et brugbart hjørne. Nu har jeg fx medvirket til, at du kunne få trafik på det website du ejer og bestyrer og vi får begge lejlighed til at promovere os selv. Skønt! Sjovt, at mit lange svar til Leoparddrengens åbne brev til mig allerede helt er forsvundet ud af hans website. En sjov, flygtig “dialog”. Hvis jeg skulle svare udtømmende på dit indlæg, skulle jeg bruge en times tid eller tre på at skrive det fyldestgørende. Det har jeg ikke tid til. Jeg skal jo også arbejde for føden – fuld tid trods min tilsyneladende helt uoverskuelige høje alder (!) – og flere klik har ingen betydning i den sammenhæng. kh Lasse

    • christiane
      juli 19, 2012

      Kære Lasse
      Mange tak for dit svar og din tid. Jeg tror dog du misforstår. Jeg giver dig jo netop ret i at Twitter kan være en slags puppe. Som alle de andre steder hvor vi møder ligesindede. Det er så vores opgave i den filtrerede medieverden selv at sørge for at vi også følger folk udenfor puppen. Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at man ikke eksisterer, hvis man ikke er på Twitter. Det er dine ord og jeg mener nødvendigvis ikke twitter er for alle. Men jeg står gerne ved at jeg finder det ejendommeligt hvis mennesker som arbejder med nyheder, medier og journalistik vælger det fra. Som svar på hvordan du selv bruger Twitter svarede du i vores oprindelige samtale, at du ikke bruger Twitter eller højst kikker ind en gang om måneden uden selv at deltage. Det tror jeg bare ikke giver dig den fulde værdi du kunne få fra Twitter.

      Og tak for indblik i din gadget-garage. Den slags sætter jeg jo altid pris på :-) Jeg kan dog ikke helt se relevansen her. Det ville da undre mig hvis du ikke havde de ting du nævner. Og så kan jeg ikke helt forstå hvorfor du bliver ved med at sætte fokus på din alder. Er det noget du ønsker vi skal tage hensyn til? Jeg er nemlig personligt ligeglad med om du er 25, 45, 65 eller 85.

      Nu ved jeg godt du ikke har tid til at svare fordi du ifølge din kommentar herover har travlt med arbejde og ifølge din kommentar på Twitter har travlt med ferie. Så kan jeg godt se der ikke bliver meget tid til overs til internetdebat. Men sådan er der jo at være selvstændig :-) Derfor har jeg som en lille ekstra service lavet et par konversationskort til næste gang vi ses til mediefest (eller på Twitter). Glæder mig til at snakke videre.

      Læser hver eneste avislæser hver eneste artikel eller navigerer de (som en Twitterbruger) i indholdet og vælger det relevante til?
      Giver det mening at sammenligne tal fra en knap 100 år gammel etableret medieinstitution med en 7 måneder ny radiostation?
      Kan man i den nye verden af journalistik blandet med sociale medier, blogs og brugeraktivitet forestille sig at måle succes på andet end kvantitative parametre?
      Hvad betyder det for den traditionelle journalistik at brugerne i højere og højere grad efterspørger fortolkning af og holdning til den verden som omgiver dem?
      Kan man forestille sig at man faktisk kan forene kritisk journalistik med aktiv brug af den “moderne medievirkelighed” uden at man derved er religiøst specialiseret?

      Bedste hilsner og god arbejdslyst/ferie

      Christiane

  • Stener Glamann
    juli 19, 2012

    Hej Christiane.
    Tak for et fint indlæg. Dejligt, at du går efter bolden og ikke efter manden. Andre kommentarer har hånet Lasse Jensen for hans alder, og den kan han jo ikke gøre noget ved.
    Din lille liste over fordele ved Twitter er lige til en lærebog. Jeg vil gerne tilføje “lær nye mennesker at kende”. Jeg føler, jeg er en lillebitte smule i familie med dem, jeg har valgt at følge på Twitter. Jeg ved, hvad de brænder for, hvad de laver og hvad de arbejder med. Det er muligvis helt unyttigt men meget hyggeligt :-)