3 ÅBNER TELEBUTIK EFTER APPLEMODEL

3 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Kundeombudsmand, opdatering af mobilnetværket og Europas største telebutik med undervisning og walk-in reparation Apple style. Teleselskabet 3 laver et kvantespring med fokus på brugeren.

Det er ikke nemt at være teleselskab. “Imagemæssigt ligger vi som telebranche ikke så langt fra brugtvognshandlere, måske en lille smule over politikere”, kommer det selvironisk fra 3’s administrerende direktør Morten Christiansen. Det prøver teleselskabet med det karakteristiske 3 tal nu at gøre noget ved.

31. marts åbner 3’s nye store flagsskibsbutik i 4. etager på Strøget i København. Walk-In reparation med 4 faste ansatte i kælderen, stor telebutik i stuen, gadgetshowroom på 1. sal og auditorium og undervisning på 2 sal. Der er ingen tvivl om at Salgs- og marketingsdirektør Mikkel Torsting har skelet til Apple’s kendte oplevelsesbutikker, da idéen blev undfanget.

“Vi ønsker at give vores kunder mulighed for at bruge deres produkt endnu mere. Vi ved hvis de bruger deres telefon meget og oplever mulighederne, er de også glade kunder. Det vil vi gerne hjælpe dem med” fortæller Torsting.

For at komme tættere på kundernes juridiske behov, har 3 også ansat en kundeombudsmand. Dog mere fokus på de juridiske problematikker end de almindelige kommunikationsudfordringer, som kan forvirre kunderne. Til gengæld lover 3 mere gennemskuelige abonnementer uden opkaldsafgift i den nærmeste fremtid.

Uformel stemning med lækkert sted, jakkesæt men uden slips, masser af tech og tal men pæne slides. En af teleselskabet 3’s styrker er underdog’ens drengede charme. Men nu hedder de små, frække og billige mobilselskaber CallMe og OnPhone, og 3 må erkende at de er trådt ind i de voksnes rækker.

Vi synes….

3 konkurrerer på muligheder og ikke på pris. Det er godt for den mere high end hylde, 3 gerne vil ligge på. De ville skære den gren over de sidder på, hvis de begyndte at kaste om sig med gule prisstjerner og discounttilbud. Det er selvfølgelig også derfor de startede Oister, som tager sig af low end markedet. At 3 tager alvorlig fat i almindelige menneskers oplevelser fremfor tekniske specifikation er rigtig godt set. 3 forsøger overalt for tiden at kommunikere det svære budskab om vigtigheden af et godt netværk med en kampagne, hvor mennesker i close ups fortæller om betydning af deres mobil. Det er befriende at komme væk fra Remee, bling bling og Xfaktor deltagere og over til et hverdagsliv flere nok kan relatere sig til. Om end reklamerne stadig mangler noget “show it don’t tell it”.

Formår 3 i praksis at blive det tilgængelige teleselskab som vi allesammen – kvinder, mænd, børn trygt kan komme til for hjælp, inspiration og vejledning, så har de muligheden for at placere sig et rigtig lunt sted blandt en meget stor købestærk del af befolkningen. Men det er som bekendt svært at være teleselskab. Har man sagt A må man sige B. På ene side vil 3 gerne række ud efter almindelige mennesker, samtidig har de selv i flere omgange defineret deres kunder som særligt “teknisk anlagte”. Om en kundeomdbudsmand og en oplevelsesbutik vil fungere skal vi se i praksis. Og det glæder vi os faktisk rigtig meget til.

Hvordan oplever du 3’s brand og kampagner?

Pssttt….Lidt om netværket til nørderne:

Mht. teknologien, så har 3 den fordel, at de bygger videre på en teknologi, som de i modsætning til flere andre operatører i Danmark har rigtig mange års erfaring med, nemlig 3G.

3 vil investere over en millard i netværk over de næste 24 måneder. Den teoretiske hastighed bliver flyttet fra de nuværende 21 Mbit/s til 42 Mbit/s, hvilket i oplevet hastighed vil give ca. 26 Mbit/s. I slutningen af 2011 kommer det næste ryk til 84 Mbit/s.

Om strategien siger Adm. Dir Morten Christiansen. “3G var et paradigmeskift som tog os fra tale til data. Den nye teknologi (LTE red.) er blot en overbygning på det forspring vi allerede har på netværk”

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

18 − five =

3 Comments
  • Daniel B
    februar 25, 2011

    “3G var et paradigmeskift som tog os fra tale til data. Den nye teknologi (LTE red.) er blot en overbygning på det forspring vi allerede har på netværk”

    Her taler han vel ikke om LTE-advanced? Det er jo i sandhed et kvantespring. Se bare real world eksperimenterne fra Korea i januar: http://www.intomobile.com/2011/01/26/lte-advanced-demo/ – 600 Mbps. NTT Docomo er også begyndt med deres real world eksperimenter i Japan. Der er tale om hastigheder på højde med dem man får fra fiber, som Innovation Lab også var inde på forleden.

    Jeg er ikke sikker på hvad han mener, men måske vil 3 springe de indledende LTE-øvelser over og gå direkte til LTE-advanced når det bliver muligt? Der er jo også nogle år til, hvis de første LTE-advanced netværk bliver i Korea og de holder planen er det i 2014. Spørgsmålet er så hvilken rolle teleoperatører overhovedet har på det tidspunkt.

  • christiane
    februar 25, 2011

    Ja det er helt vildt hvis man kan komme op på fiberlignende kapacitet i et mobilt netværk. Må dog indrømme jeg ikke er dybt nede i de komplekse netværksdetaljer :-) Vigtigst er det, at vi brugere får et netværk med smæk på så vi kan bruge det til alle de tjenester, der trækker båndbredde.

    :-)
    Christiane

  • Lars Sommer
    februar 27, 2011

    Daniel, mon ikke han snakker om LTE, da det er det som de “andre” er ved at rulle ud? Linket til netop din artikel fortæller at det er en “test”, og at den ikke ser dagens lys for os forbrugere før 2014. Og så før det kommer til lille Danmark hedder det nok hurtigt 2015-2016.

    Og hvis Morten Christiansen så valgte at sige “Lad os vente på det!”, så ville 3 da stille og roligt bare dø.

    Det han mener er at de hastigheder som de andre med LTE kan opnå, og har betalt i DYRE domme for, er 3 nærmest på siden af lige om et øjeblik med minimale investeringer i forhold til. Og så tror jeg at de fleste vil være glade for 3’s lækre og for det meste godt dækkende netværk, kontra en telefon som ligesom da 3 kom frem, var plaget af netop manglende dækning, og services som man ikke kunne bruge. :)

    Sådan forstår jeg i hvert fald hvad han siger :-)