Anywear – et alternativ til Trendsales?
Efter i årevis at have solgt og købt alskens ting på den efterhånden 13 år gamle second hand-tøjbazar Trendsales, besluttede vi os her på Elektronista for at prøve kræfter med portalen Anywear, der er specifikt henvendt til den kvalitetsbevidste Fashionista.
Danske forbrugere er flittige til at benytte sig af online consumer-2-consumer-platforme, når vi skal af med vores brugte tøj eller gerne vil finde noget nyt. Selvom markedet er domineret af få, store platforme med mange tusinde brugere, dukker der konstant nye nicheorienterede online-markeder op, der henvender sig til et specifikt segment.
Den nu tre år gamle platform Anywear har profileret sig ved at henvende sig til den kvalitetsbevidste, modeinteresserede kvinde og ikke mindst ved lanceringen at have nogle af Danmarks markante mode-forgangskvinder bag sig.
Det var med en vis nølen, at vi satte os for at gå på opdagelse i denne nye portal, for det er altid lidt besværligt at skulle oprette sig som bruger og sætte sig ind i et nyt system, når nu det har fungeret fint med Trendsales så længe. Hos Elektronista er vi dog til fals for æstetisk design og en enkelt og intuitiv brugerflade, og det er præcis hvad vi fandt på Anywears hjemmeside og app.
Efter kort tids søgen blev vi fristede af flere forskellige annoncer og tog derfor kontakt ved at skrive direkte til sælger. Vi valgte her at ignorere det faktum, at flere af annoncerne var oprettet i 2012, og at andre brugere før os havde skrevet ting som ”Hallooo…?!”, og ”Er den stadig til salg?” i korrespondancetråden til sælger og i stedet håbe på det bedste. Efter nogle dages forgæves forsøg på kontakt, mistede vi tålmodigheden, konkluderede, at der måtte være tale om en teknisk fejl og tog derfor kontakt til supporten. Hurtigt fik vi svar fra en venlig supporter, der forklarede, at der fra Anywears side desværre ikke var mulighed for at kontakte sælger direkte, hvis hun ikke reagerede på beskederne, var der ikke så meget de kunne gøre. Sælger modtog aldrig mail-notifikationerne om vores beskeder, viste det sig senere.
Her kunne Elektronista have valgt at finde nogle andre annoncer eller endog haste videre til en anden second-hand portal, men nu forholdt det sig således, at den kjole, vi havde udset os i en af annoncerne, var virkelig fin og levede fuldt ud op til forestillingen om vores første køb på den nye portal. Vi besluttede os derfor for ikke at give op så let.
Heldigvis havde sælgers brugernavn karakter af et almindeligt navn og efter lidt online stalker-snilde, lykkedes det os at finde frem til sælgers private Facebook-profil. Vi skrev herefter direkte til sælger og betalte de 7,50 kr. for ikke at havne i ”andet-mappen”. Heldigvis tog sælger ikke vores forholdsvis direkte henvendelse ilde op, og herefter var det nemt at få kjolen i hus.
Her en måned efter vores første oplevelse med Anywear er annoncen med kjolen, der nu pryder vores klædeskab, stadig at finde på sitet. Desværre har vi også endnu til gode at høre fra sælgerene på de andre annoncer, vi var interesserede i.
Anywears intention om at skabe et second hand-nicheunivers er god og bestemt efterspurgt, men teknikken på sitet lader en del tilbage at ønske med de mange inaktive annoncer og notifikationer, der aldrig når sælger. Det er rigtigt ærgerligt, for Anywear har potentialitet til netop at fange det segment, der efterspørger eksklusivitet og gerne vil benytte sig af en hjemmeside, der på forhånd har sorteret ud i annoncerne, så søgningen bliver en del enklere og mere overskuelig.
Desværre er det præcis sådanne omstændigheder, der fraholder potentielle fremtidige brugere som os fra at benytte sig af sitet. Hvis helt grundlæggende ting tilsyneladende ikke fungerer optimalt, hvad kan vi så forvente i situationer hvor en handel eks. går galt, eller vi på anden vis har brug for hjælp fra supporten? Sådanne bekymringer kan desværre ikke fejes af vejen af en ellers overskuelig opsætning og æstetisk brugerflade. En fællesnævner for de store og dominerende onlinemarkeder som DBA og Trendsales er netop også en stram struktur med hurtig udskiftning af interaktive annoncer og en høj koncentration af seriøsitet blandt brugerne.
Hos Elektronista er vi dog fortrøstningsfulde, og vi tror på mange flere consumer-2-consumer nichemarkeder i fremtiden. Vi følger spændt med på de nye, spirende deleøkonomiske og pengeløse portaler og de enorme køb/salg grupper på sociale medier der vinder større og større indpas på online brugt-markedet.