ELEKTRONISTA PRODUCT CHALLENGE- TDC BOKSE

3 Min læsning

Elektronista tager af og til et produkt gennem en Elektronista Product Challenge. Et produkt består denne udfordring, hvis det kan tages i brug indenfor en time (eksklusiv evt. opladning). Det vil sige et produkt der er nemt og gennemskueligt at gå til. Denne gang har Elektronista’s chefredaktør Christiane Vejlø haft to TDC bokse gennem udfordringen. Se om de bestod.

Af Christiane Vejlø

Jeg har nu brugt en søndag eftermiddag på at prøve at sætte to nye bokse op fra TDC. Jeg har kun gjort brug af den vejledning, som fulgte med de to bokse. Kommunikationen kræver en mindre ingeniørgrad, boksene er grimme, ledningerne er for mange og efter flere timers forsøg er der stadig intet som virker. TDC’s bokse dumper hermed vores Elektronista Product Challenge, hvor et produkt skal kunne sættes op indenfor en time. Læs hvorfor.

Den ene boks er en såkaldt TDC HomeBox ADSL. Den skal sørge for, at jeg får bredbånd ind i min lejlighed, og at det kan blive spredt trådløst rundt i alle værelser. Den anden boks hedder en TDC HomeDisk, som skulle lave automatisk backup af husets computere og give adgang til TDCs musiktjeneste Play. Jeg forsøger først at få netværket til at fungere.

I installationsvejledningen (man kunne også bare kalde den brugsanvisning?) får jeg at vide at jeg skal teste boksen med et gammeldags telefonstik. Nu har jeg ikke brugt fastnettelefon i 8 år, så det tog mig noget tid overhovedet at lokalisere det gamle stik under sofaen. Så bliver jeg bedt om at sætte en fastnettelefon i og løfte røret for at høre, om der er klar tone. Hallooo! Jeg har ikke fastnet, og det er faktisk de færreste jeg kender som har. Jeg prøver forgæves at få hul igennem, men der kommer intet lys i “DSL-lampen” (hvorfor i alverden nævne en teknisk forkortelse, som er komplet ligegyldig for den almindelige bruger?).

Jeg  prøver i stedet at sætte en ledning til det TDC kalder “multistik”,  som jeg bedre kender som “internetstikket” (det lille firkantede). Intet internet- til gengæld får jeg en TDC side som fortæller mig “Ingen ADSL synkronisering. Kontroller kabel forbindelser og referer til installations guiden for yderligere information”. Og ja- TDC skriver kabelforbindelser og installationsguide i to ord, så man kan blive helt forvirret, om de mener både kabel OG forbindelser. Ud over det har jeg svært ved at se, hvem det sætning kan hjælpe, og nej der er ikke yderligere forklaring. Til gengæld beder den om brugernavn og kode, som i hvertfald ikke er den samme som den jeg tidligere har tastet ind.

Jeg er kommet til trin 3. hvor jeg gudhjælpemig igen skal forholde mig til noget fastnet bredbåndstelefon, som jeg ikke har bedt om. Det samme gælder trin 4. Trin 5. foreslår en direkte forbindelse mellem min boks og min computer, og da det endnu ikke er lykkes at få trådløst internet prøver jeg med en ledning. Stadig ikke hul igennem. Og nu er jeg træt. Der er gået 5 kvarter og jeg kan konstatere, at TDC’s bokse er dumpet vores Elektronista Product Challenge.

Vi mener ikke, at det kan være rigtigt, at man forsøger at sælge et produkt til helt almindelige mennesker, og så hverken designer eller kommunikere det, så det er lige til at gå til. Man kan selvfølgelig betale for en teknikerinstallation, men vi mener det er en falliterklæring for et forbrugerprodukt. Har man derimod mod på selv at prøve, skal man lige være bevidst om, at kundeservice (og JA den får du nok brug for) heller ikke er gratis. Smart nok tænkt, når man nu sender så håbløse produkter på gaden.

Hvordan produkterne virker i praksis kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om. Men som installationen forløber er der sikkert også andre, der får svært ved at danne sig et indtryk.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

3 × 5 =

1 Comment
  • Rasmus T.
    september 22, 2011

    Det var dog en subjektiv og kedelig artikel…

    Jeg er på ingen måde TDC-freak. Jeg synes, at de er lidt dyre, men til gengæld har jeg har utrolig positive oplevelser med TDC’s løsninger, eks. TDC Trio.

    TDC giver, så vidt jeg ved, kunder mulighed for at få en tekniker ud, hvis man ikke selv mener, at man kan overskue installationen. Endvidere har jeg aldrig oplevet, at kunderservicen ikke altid har været ganske gratis – skal der en montør ud, så er det naturligvis en anden sag. Er du måske blevet vejledt forkert, hvor du fik boksene?

    Jeg er enig i, at man ikke skal være IT-nørd for at anvende IT i dag, og her er dette site måske med til at fremhæve produkter, der rent faktisk er lette at gå til. Hatten af for det! Dog mener jeg ikke, at ordkløveri som “installationsvejledningen (man kunne også bare kalde den brugsanvisning?)” er plat. Der er ofte en skelnen mellem hvilken “vejledning” man benytter i selve installationen (eller “opsætningen” om du vil) og under den videre brug af et produkt (brugervejledningen). Det er efter min mening en rigtig god idé!

    Én ting må jeg dog give dig helt ret i: Jeg kan ikke fordrage, når danske sammensatte ord deles i flere. :-)

    Jeg mener ikke, at det er en falliterklæring, at nogle skal have en tekniker ud – der kan være mange former for installationer hos hver enkelt forbruger. Noget som TDC ikke nødvendigvis kan bebrejdes for.

    Drop dog det rent sort/hvide og kom med en nuanceret anmeldelse, så man kan bruge informationen. Det er fint med kritiske artikler, men at dumpe et produkt fuldstændig på et så subjektivt grundlag, mener jeg ikke er OK.

    I er velkomne til at kontakte mig for at høre om en anden almindelig forbrugers erfaringer med løsningen, men jeg regner nu ikke med at høre fra jer?

    Med venlig hilsen

    En nuanceret læser