ELEKTRONISTA TESTER SPORTY PEUGEOT RCZ

4 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Jeg elsker lækre, hurtige biler med godt design. Derfor  er det med stor begejstring, at jeg siger ja tak da Peugeot (udtales Pø-sjo) spørger om jeg ville prøvekøre den sporty RCZ model en smuk sensommer weekend. Jeg pakker bilen med weekendtasken, mine bedste køresolbriller og en 4 årig der er ligeså stor bilentusiast som jeg selv. Og så tager tøserne ellers på roadtrip.

En Peugeot RCZ giver mig i første omgang associationer til Audi TT modellen. Den er lille og kompakt med en sådan lidt rund form. Mine lånemodel er dækket af hvid glasur og i samspil med den den lyse farve kommer metalbuerne over taget til at se næsten perlemorsagtige ud. En lysende hvid pil som skal bringe os fra København til Vesterhavet.

Det første jeg lægger mærke til da jeg sætter mig ind i det lækre lædersæde er de meget sporty pedaler. Men jeg har altså også en svaghed for detaljer som pedaler, fælge, dashboards, rat og gearstænger. Pedalerne er i mat og dog lysende metal med sorte dupper. Som man kender det fra f.eks. Formel 1 biler. Meget god start og med smag af sport, tænker jeg.

Dashboardet er relativt klassisk og simpelt. Der er ikke for mange digitale smartheder, men det er egentlig også meget rart at se et lidt old school look. Min lånemodel var også uden GPS og mediesystem, og det savnede jeg lidt. Jeg kan personligt ikke få helt nok at ekstra features og tekniske finesser. Derfor får jeg også stadig et lille kick hver gang jeg kører en bil som låser sig selv op bare fordi jeg er i nærheden med nøglen. Lækkerhed og praktisk feature i ét. En lille men vidunderlig detalje.

Peugeot RCZ er bestemt en af den slags biler der bliver lagt mærke til på vejene. Jeg oplever flere køre op på siden af mig på motorvejen for lige at tjekke den ud. Den kan præstere 0-100 på 7.5 sekunder og er bestemt hurtig i optrækket. Super nem at køre og dejlig hård i undervognen. Ikke en komfortflyder men bestemt stadig vældig behagelig. Tophastigheden er på 237 km/t (og nej er du tosset, jeg holder mig sgu indenfor hastighedsgrænsen med den kostbare last). Den kan køre omkring 14 km på literen.

Peugeot har vakt temmelig meget opsigt med de karakteristiske to aerodynamiske “bobler” i taget på RCZ’eren. Modellen var oprindeligt en konceptbil, men en af de få af slagsen som faktisk endte i gadebilledet. Man ser ikke rigtig boblerne, når man først kikker på bilen, men fra forskellige vinkler bliver det helt tydeliget at taget og bagruden nærmest har fået et designmæssigt midtertryk. En sjov men også interessant feature som gør bilen anderledes. Jeg er overrasket over hvor godt et udsyn der er inde fra bilen. Sammen med bilens handy størrelse gør det den nem at parkere selv midt i byen.

Peugeots logo er den karakteristiske brølende løve og frontdesignet følger rigtig godt op med de skrå katteøjne.

Datteren bliver selvfølgelig smækket i sin barnestol på forsædet, så tøserne kan hyggesnakke hele vejen (husk at slå airbags fra). Hun er vild med bilen og spørger om vi ikke bare kan beholde den. Jeg får ikke taget nogle billeder af bagsædet, men det er også tæt på lige meget, da det praktisk talt er ikke eksisterende- og alligevel. Der er faktisk to siddepladser hvor man “sagtens” kan have et par (små) voksne siddende (på en kort tur) hvis de ikke trækker vejret.

I så lille og fiks en bil har jeg på ingen måde forventet så stort et bagagerum som møder mig da jeg smækker bagsmækken op. Der er rigelig med plads. Ihvertfald rigeligt til mig der aldrig har været kendt for at vælge biler af praktiske årsager.

RCZ’eren får bragt os hurtigt og sikkert fra Københavns slidte stenbro over motervejens varme asfalt til Vesterhavets grusveje og lyng. En fantastisk tur med en virkelig lækker lille og lækker sag som bestemt kan bide fra sig. Lidt billigere end andre sportsvogne i samme kategori. Elektronista test bilen var en Peugeot RCZ med 200 hk.  Modellen koster fra        457. 990 kr. Peugeots RCZ er det første Peugeot som ikke har et talnavn som 107, 207, 308 ect.

Hvis du kunne vælge mellem alle biler i verden, hvilken bil sætter så dit motorhjerte i kog?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

eight + 6 =

3 Comments
  • Lars Sommer
    september 12, 2012

    En RCZ er nok også den grimmeste af samtlige “sportsbiler”. Dens design er upassende, gigantisk Peugeot logo, og lyden er på ingen måde en brølende løve. Det er faktisk nok den “sportsbil”, som er mindst sporty… Designet er sjusket, og fx baglygterne ligner deres tidligere coupé lygter, som er hevet skæve.

    Er man til den type bil må Audi TT, Nissan 350Z/370Z eller lign. klart være at gå for. En 350Z kan importeres fra fx Tyskland i god stand, og havne på under 300.000 inkl. afgift med 50.000 på klokken – dét er til gengæld en fin bil med en lækker V6 motor, som har et gennemført og gennemtænkt design …

    … synes jeg :-)

    • Kris
      marts 16, 2016
  • Kris
    marts 16, 2016

    RCZ den sjoveste bil jeg har haft.sådan.og meget sjovere end augi tt af samme årgang!!!! det er en super god bil.