Nyt bureau vil gøre podcastmarkedet profitabelt

2 Min læsning

Podcastmediet er i rivende udvikling og er på kort tid blevet en uundværlig nyheds- eller adspredelseskilde for danskerene, men der er bare et problem – Der er ingen penge at tjene ved at producere podcasts. Nyt, dansk agantbureau vil ændre på dette.

 

Hvis du er flittig podcastbruger og har lyttet til nogle af de store amerikanske podcasts som Serial eller Criminal, har du uden tvivl også lagt øre til en hel del diskrete (og i andre tilfælde ikke så diskrete) reklameindslag for virksomheder som Casper Matresses eller Mailchimp. I andre dele af verden er det nemlig helt normalt, at de, der producerer podcasts, får en form for betaling for deres tid og flid og i nogle tilfælde kan det endda blive ganske profitabelt.

Mange etablerede medier producerer i forvejen podcasts som en forlængelse af deres hovedmedie, men et stadigt større antal podcasts udbydes af freelancejournalister eller private personer, der optager hjemme i køkkenet, når de har tid ved siden af deres normale arbejde. I mange tilfælde opretter podcasteren en online indsamling, hvor lytterene frivilligt kan donere penge for at give lidt igen som en slags betaling for den tid (og det udstyr der evt. er blevet indkøbt), men det står sjældent mål med den energi, der reelt lægges i arbejdet.

Agentbureauet Podland vil ændre på dette ved at samle, støtte og generelt stå podcasterene bi samt skabe et link mellem de kommercielle partnere og en stadigt stigende lytterskare og udnytte det enorme potentiale, der er i podcastsmarkedet.

“Allerede nu findes der podcasts, der leverer flottere ugentlige lyttertal end etablerede radiokanaler, og som formår at skabe nærvær og fællesskab af samme størrelsesorden som de etablerede blogs. Vi ønsker at give rammerne til at skabe de bedste podcasts i Danmark”

Bag det nye tiltag står tidligere P3-radiovært og mangeårig blogger Cathrine Widunok Wichmann og radioproducer og eventkordinator Charlotten Rønn Dons, der ligeledes har sin erfaring fra DR.

Podland har allerede signet sucessesfulde podcastere som Dårligdommerne, der leverer humoristiske anmeldelser af mindre (ret meget mindre) gode film, samt de åbenhjertige og snaksaglige piger fra Fries Before Guys, (dem har vi tidligere skrevet om lige her) men kan også være behjælpelige med freelancepodcastere, hvis en virksomhed gerne selv vil give sig i kast med podcastmediet.

Podland er repræsenterede på dette års Podcastfestival.

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

one × three =

1 Comment
  • Henrik V Blunck
    december 4, 2017

    God vind til bureauet – og til de mange podcastere. :-)
    Det er et super initiativ, og markedet indeholder allerede mange gode eksperter, som dyrker hver sin niche med indgående kendskab til deres specielle felter. Dog uden tvivl en udfordring at opnå en reel timeløn. Når mange fortsætter, selvom de reelt ikke tjener ‘nok’, må det tilskrives passionen for området.
    Stor tommel-op for også at ville sikre, at økonomien følger med den høje kvalitet.