Er Twitter Blue det nye falske Gucci bælte?

4 Min læsning

Det blå flueben var et adelsmærke på Twitter. Det var en verifikation af brugerens identitet. At personen var den personen udgav sig for at være. Hvilket især for kendisser, sportsfolk, politikere og religiøse overhovedet var en ret god ting. Men alle kunne søge. Jeg betragter ikke mig selv blandt de ovennævnte kategorier, men jeg har dog alligevel forsøgt at få et blåt flueben. Jeg har omkring 60.000 twitter followers og har været aktiv som seriøs bruger siden 2009. Det burde gøre mig kvalificeret som verificeret konto skulle jeg mene. Men nej. Trods ansøgning fik jeg ikke det eftertragtede blå mærke. Jeg aner ikke, hvorfor jeg blev vejet og fundet for let. Men det var lidt problemet med den gamle model. De blå flueben blev tilsyneladende fordelt lidt efter for godt befindende i twitter HQ.

Det er næppe gået nogens næse forbi at techikonet Elon Musk nu ejer twitter, og at det har medført nogle ændringer. Musk vil tjene penge på skidtet, og det kan man jo ikke fortænke ham i. Og der er ikke langt fra tanken til handling hos raketmanden. Twitter fluebenet skulle ikke være så elitært. Pludselig blev det muligt at købe sig til mærket. Med det komplet forudsigelige resultat, at der blev oprettet utallige konti, hvor nogen udgav sig for at være enten en kendt virksomhed eller en kendt person og udtalte sig som var de dem. Altså fake news på et sølvfad.

Twitter fluebenet kom tilbage i maskinrummet, og nu er det så et tilkøb som giver adgang til det blå mærke og en række ekstra features som redigering af tweets, færre reklamer og muligheden for at skrive længere tweets op til 10.000 tegn (jeg bliver helt udmattet ved tanken. Fordelen ved twitter er netop short form).

Nu er der så sket det, at Musk har trukket stikket på fluebenet hos de konti som tidligere har fået det. Det betyder blandt andet at paven, Beyoncé, Lady Gaga, Kim Kardashian, Jennifer Lopez, Justin Bieber, Katy Parrey Christiano Ronaldo, Bill Gates, Oprah og mange flere står nøgne tilbage uden den blå beskyttende kåbe. Og det har ikke kun konsekvenser for dem men for alle brugere på twitter. Nu bliver det jo svært at se forskellen på en falsk kendis konto og en ægte. Det vil ganske givet resultere i myriader af fake konti som tweeter i øst og vest med vrøvl og bøvl.

Men så kan man jo bare købe sig til twitter blue og så er det fikset ikke? Nej faktisk slet ikke. For twitter blue er i modsætningen til hvad mange tror ikke en verifikation. Det er meget vagt, hvornår en konto betragtes som uautentisk. Nærlæser man betingelserne står det fx. “Accounts that appear similar to others on Twitter are not in violation of this policy, so long as their purpose is not to deceive or manipulate others. Accounts that share your name but have no other commonalities are not in violation of this policy”. Altså kan man umiddelbart godt have en konto med samme navn som en anden. Om kontoen har til sinde at manipulere er så en beslutning fra Elon Musk. Og så er vi faktisk et værre sted end før. Det er stadig twitter der bestemmer, men stadig efter ugennemsigtige kriterier. Og tilsyneladende løsere kriterier.

Bekymrende er det også, at Elon Musk har efterladt det blå mærke hos nogle udvalgte folk som han altså gratis giver en twitter blue konto. Men altså uden de har bedt om det. Forfatteren Stephen King var overrasket over at have beholdt det blå mærke og ikke begejstret. “Selv tak” skrev Elon til ham. Men hvorfor ikke bare være glad for stadig at være inde i varmen? Fordi twitter blue blandt mange inkarnerede twitter brugere bliver betragtet som ekstremt kikset. Et købt forsøg på at være noget man måske ikke rigtig er. Et falsk Rolex ur eller Gucci bælte. Noget andet end det gode gamle twitter.

Men er det ikke fair nok at tage penge for en digital tjeneste? Jo det er super fair. Og jeg ville personligt gerne betale lidt for at slippe for profilerede annoncer diverse steder. At kunne rette et tweet med en slåfejl har også været en feature mange har savnet. Men at blande den kommercielle pakke sammen med en papverificering er i manges øjne problematisk. Så ser du en twitterkonto med et blåt flueben. Så husk at det ikke er et tegn på at personen er identitetsmæssigt og fagligt verificeret. Det betyder bare at personen gerne vil kunne rette sine tweets, skrive lidt mere, slippe for reklamer eller bare støtte twitter som ellers kan være på vej ud over SOME afgrunden

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

three × 4 =

No Comments Yet.