Design director: Derfor vil danskerne igen have sorte højtalere

5 Min læsning

Efter mange år med højtalerdesign i pasteller, pangfarver og alskens træsorter skal dine højtalere igen være sorte. Elektronista har talt med en lydingeniør og en produktdesigner om højtalerdesign, og om hvorfor den sorte farve er blevet det nye sort.

Det er ikke længere nok, at højtalere leverer god lyd. De skal også se godt ud. Lyden har for alvor fået en lækker indpakning de senere år, og designer-højtalere har i stor stil indtaget vores hjem. Der er i det hele taget sket en kæmpe udvikling inden for højtalerdesign og vores ide om, hvad de skal kunne. Brugervenlighed og æstetik er kommet i højsædet, og højtalere er gået fra ”bare” at levere lyd til at udgøre et vigtigt element i boligens indretning.

Fra skotøjsæske til cool interiør

”Tidligere blev højtalere ikke set som indretningsobjekter på samme måde som møbler. Når man fx har designet et sofabord, har man typisk haft fokus på æstetikken og mindre på, at det bare skal være et møbel, hvor der kan stå en kaffekop. I dag er der kommet samme fokus på højtalere. De skal både laves af lækre materialer, have fedt design og rigtig god lyd, og så skal det passe ind i en nordisk stemning og indretningsstil”.

Det forklarer Mikael Ankersen. Han er akustikingeniør og Senior Manager of Design and Development hos højtalerproducenten Vifa Denmark A/S.

Vifa repræsenterer den nye generation af højtalere og har med deres kreative brug af farver og lækre uldstoffer været med til at bringe æstetikken ind i de gadgets, vi omgiver os med i hverdagen.

Som akustikingeniør i Vifa har Mikael Ankersen ansvar for, at højtalerne performer lydmæssigt inden for de designmæssige rammer, som bliver skabt i samarbejde med det aarhusianske bureau design-people. Hos Vifa har man nemlig valgt at sætte designet før teknikken.

”Hvis man udelukkende designer ud fra en teknisk side, ender det tit med at blive sådan en skotøjsæske med noget grimt spånplade, fordi det er klart det nemmeste at proppe nogle standardhøjtalere ind i sådan en kasse. Min tilgang er derimod at lade det visuelle og industrielle design bestemme formgivning og detaljer, og så er det min opgave at få det bedste ud af det rent lydmæssigt”, fortæller Mikael Ankersen.

Sort er det nye sort

Mikael Ankersens team i Vifa arbejder tæt sammen med Design-people for at skabe produkter, der ikke bare lyder godt, men som også er smukke og passer ind i tiden. Og seneste trend inden for højtalerdesign er farven sort. Ja, det lyder måske ikke som noget nyt, men faktisk har den sorte farve været trængt lidt i baggrunden i nogle år, hvor højtalere i nuancer fra hele farvepaletten har haft deres indtog på markedet.

”Vi har fået en masse opmærksomhed på farverne, så nu er brandet modent nok til at gå en klassisk vej i forhold til farve og klar til at komme med en sort”, fortæller forklarer Henrik Mathiassen, der er design & creative director i design-people.

Vifas Helsinki-højtaler klædt i farven Slate Black.

Vifa har netop klædt en række af deres ikoniske højtalermodeller som Copenhagen, Helsinki og Oslo i specialdesignet uldstof i farven Slate Black. Uldstoffet, der bliver brugt i den nye højtalerserie, er fra den danske tekstilfabrikant Kvadrat, som også leverer uldstof til Vifas øvrige højtalere. Stoffet er udviklet i et samarbejde mellem Vifa og Kvadrat og er vævet i en mere åben struktur end normalt møbelstof, så det giver plads til at lyden kan komme igennem.

Henrik Mathiassen, design director i bureauet design-people, som har været med til at skabe Vifa-højtalernes ikoniske udtryk.

Henrik Mathiassen er med til at udvikle Vifa-højtalernes visuelle udtryk og fortæller, at den sorte farves renæssance paradoksalt nok hænger sammen med, at danskere er blevet gladere for farver.

”Kigger man på tendenser inden for boliginteriør, er danskerne blevet lidt mere modige med farverne. For bare nogle få år siden gik man efter afdæmpede og rolige farver. Typisk hvide vægge og så lidt farveklatter her og der fx i form af en pastelfarvet højtaler. I dag ser vi en bevægelse hen imod flere farver i boligerne. Der er kommet farve på væggene igen, som så kombineres med nogle produkter i rolige farver”.

Der er altså en tendens til at have store flader af farve i hjemmet som fx et blomstret tapet, og så kombinere det med interiør og gadgets i afdæmpede farver, fortæller Henrik Mathiassen.

Højtalere eller parforhold?

Når sort igen vinder indpas, handler det også om, at det er en klassisk farve, der altid passer ind i boligen.

”Når du skal ud at købe en kvalitetshøjtaler, vil du gerne have en der holder farvemæssigt i mange år, og så hellere skifte din vægfarve”, vurderer Henrik Mathiassen.

Den sorte farve er også nemmere at mødes om, når der skal indrettes bolig – særligt når sort kombineres med en lækkert designet højtaler. Det vurderer både Henrik Mathiassen og Mikael Ankersen og henviser til de klassiske-flytte-sammen-diskussioner, der opstår, når et par flytter sammen og skal forhandle om, hvilke møbler – og højtalere, der skal overleve i det nye, fælles hjem.

”Mange – og især mænd – kender nok til det, at man havde nogle store trækassehøjtalere fra sin ungdom, som man har forsøgt at få ind i sit parforhold, men så har fået at vide, at det kan man godt glemme. Det er måske lidt stereotypificerende, men det skyldes jo nok, at højtalere tidligere primært var udviklet af mænd og til mænd, solgt af mænd og købt af mænd”.

I dag har højtalerproducenter som Vifa gjort op med det ”maskuline” højtalerdesign, som mange kvinder (og mænd) helst ikke vil have ind i deres stuer. Og det gælder ikke kun det visuelle udtryk, men også i forhold til brugervenlighed. Højtalerne skal grundlæggende være nemme at betjene, og de skal ikke være plastret til med knapper, ledninger og komplicerede betjeningspaneler. Vifa og design-people kalder deres designstrategi for ”Inspired by women”, men det betyder ikke, at højtalerdesignet er specifikt henvendt til kvinder. Faktisk er omkring 60% af højtalerfirmaets kunder mænd, slutter Mikael Ankersen.

Artiklen er en annonce for Vifa Denmark A/S

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

sixteen − sixteen =

No Comments Yet.