KVINDER ER LANGSOMMERE MED SMARTPHONES

2 Min læsning

Telenor kom idag ud med en pressemeddelelse med overskriften “Smartphones er fra Mars…”. En undersøgelse viser nemlig, at kvinder har været langsommere til at hoppe med på smartphone bølgen end mænd. Idag har 34% af danske mænd en smartphone, hvor det kun er 20% af kvinderne.

Telenor har bedt om en udtalelse fra Christiane Vejlø, Elektronista redaktør og forfatter til ebogen om kvinders teknologivaner “Elektronista eller Elektro-not”. Christiane mener dog, at kvinderne nok skal komme efter det. Kvinder er nemlig vilde med smartphones og teknologi.

“Der findes en voksende gruppe af kvinder, som interesserer sig meget for teknologi og især for mulighederne ved en smartphone. Et flertal af kvinder betragter mobiltelefonen som deres vigtigste digitale redskab, og jo mere fokus vi får på oplevelser og brugsværdi fremfor teknologi, jo hurtigere vil vi se en udligning af tallene. Det er dog fælles for både mænd og kvinder, at de gerne vil have teknologi, som gør deres liv sjovere, nemmere og mere effektivt,” udtaler Christiane.

Undersøgelsen viser dog, som iøvrigt en del andre før, at kvinder er mere aktive på sociale netværk. Over halvdelen af de kvindelige smartphonebrugere besøger sociale netværk som Facebook via deres smartphone. Kun 37% af mændende gør det samme. Til det siger Christiane Vejlø:

“Kvinder er generelt mere aktive på sociale netværk end mænd. Muligheden for både at kunne være aktiv i det sociale netværk og samtidig få adgang til tidsbesparende applikationer som kalender, mail, transportinformation, billetkøb og mobilbank er faktorer, som spiller ind, når kvinder tager skridtet til en smartphone”.

Lad os høre din mening. Hvorfor tror du, at kvinder har hængt lidt mere i bremsen, når det gælder smartphones indkøb?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

nineteen + nine =

3 Comments
  • Louise F
    juni 1, 2011

    Ingen tvivl om at Telenor ikke er dykket langt nok ned i tallene. Hvis de gjorde ville de sikkert finde at grunden til den større udbredelse af smartphones blandt mænd er at de (uden jeg har tal på det) i højere grad får stillet smartphones til rådighed af arbejdsgiver. Jeg fik selv min første smartphone, en iPhone i sommeren ’08 og først for få måneder siden fik min kæreste så sin smartphone. I vennekredsen har mange hunkøn smartphones, mens mændene har ‘alm.’ mobiler.
    De kvinder som så ikke har en smartphone har måske endnu ikke oplevet fordelene ved en sådan eller de har simpelthen ikke et behov for den. Måske er kvinder bedre til at komme til en konklusion om at det strengt taget ikke er nødvendigt med en smartphone, det er vigtigere med øko-grønt. Mænd er måske mere tilbøjelige til at købe gadgets…. Igen hænger det måske sammen med at hvis man som kvinde indfinder sig i en elektronikbutik sammen med sin mand/kæreste for at købe elektronik til hende, så henvender sælgeren sig udelukkende til manden til trods for at kvinden er kunden… Jeg elsker min gamle iPhone 3G og ser med spænding frem til den kommende model. Mit højeste ønske pt er også en iPad2, men jeg har måske også en lille mand gemt inden i mig. Lad os kalde ham Gadget-Gert :o)

  • Tora W
    juni 1, 2011

    Jeg tror ligesom Louise F at det er prioritering af økonomien der er lidt anderledes. Uden at have tal på det, tror jeg mænd har nemmere ved at bruge penge på “sig selv” og “gadgets”, hvor kvinder måske prioriterer f.eks. “øko-grønt”.

  • Liva
    juni 17, 2011

    kender næsten ingen tøser som ikke har smartphones. Kun lige nogle få som er 40+.