Mediebranche- grow up!
Hemmeligheder, sexisme, overgreb, druk, seksuelle eksperimenter, mobning, magtfuldkommenhed, lussinger, en kultur i moralsk forfald, ansvarsforflygtelse, flyverskjul, sms-trusler, ikke-eksisterende strategi, victim blaming og generelt elendig ledelse. Kolapset i den danske mediebranche er ikke en and. Det er en vingeskudt and i frit fald.
Der er i befolkningen et udbredt had til brugtvognsforhandlere, politikere og parkeringsvagter. Men denne uge har mediechefer sat sig tungt på toppen af listen over utroværdige, undvigere på virkeligheds flugt. Når man på sådan en ellers hyggelig mandag i juletiden ser tilbage på ugen der gik i mediedanmark, så er det nærmest en gyser. På ganske kort tid har vi været vidne til…
Rystende Metoo dokumentar om en række TV2 chefers magtfuldkomne udnyttelse af praktikanter. Tidligere TV2 chef (Michael Dyrby) som ikke mener han oplevet problemet. Tidligere TV2 medarbejder (Anna Thygesen) afslører, han VAR en del af problemet. Tidligere TV2 Chef påstår at den tidligere medarbejder lyver. Tidligere TV2 Chef nægter at stille op til interview. Medieoverskrifter vinkler på at shame ofrene og dermed fritage cheferne for ansvar. Koncernchef (Anders Krab Johansen) forsvarer Dyrbys fortsatte plads på B.T. og udtaler at han de seneste fire år som ansvarshavende chefredaktør “har … bidraget til at skabe en åben og sund kultur”. En skandalesag hvor B.T. praktikanter har klaget over upassende adfærd fra en kollega, mens Dyrby var chef. De blev opsagt, kollega blev forfremmet. Tidligere TV2 vært (Jens Gaardbo), som blev fyret for “upassende adfærd”, markerer med et drilsk smil på DK4, at han ikke agter at beskæftige sig med Metoo dokumentaren. Tidligere TV2 journalist Anders Langballe fortæller om lussinger på redaktionen. Presselogen samler et panel bestående af udelukkende hvide 40- something mænd i mørke jakkesæt til at drøfte diversitet og Metoo i mediebranchen. Koncernchef Anders Krab-Johansen forklarer i Deadline, at han i fremtiden fortsat vil overveje at ansatte ledere med krænkerbaggrund, hvis de er dygtige. Han fortæller også, at Berlingske Media har nultolerance og absolut ikke accepterer sexistiske SMS’er som dem redaktøren sendte til praktikanter, men forsvarer at adfærden alligevel ikke fik nogen konsekvens.
Der er ganske sikkert flere tåkrummende episoder, jeg har overset, men tilbage står vi med et billede af nogle virksomheder i en branche med en række ledere som i bedste fald agerer amatøristiske og tonedøve.
Et godt ordsprog er at etik er at gøre det rigtige, selvom ingen kigger. Michael Dyrby kom først ud af sit flyverskjul og sagde undskyld, da der virkelig blev kigget med og en udmelding var uundgåelig. Ulla Pors krøb på alle mulige måder uden om at sige “ja ledelsen har svigtet” i dokumentaren, men da den kom ud, så kunne hun pludselig sige ordene.
Det er muligt, at den danske mediebranche er en lille branche, og det derfor er noget nær umuligt at undgå tætte forbindelser i form af kærlighedsforhold og venskaber. Det er også svært at styre uden om en rotation af de samme profiler på tværs af medier og stillinger. (Presselogen havde søndag den 12. december en fin gennemgang af stoledansen).
Men når det så er sagt, så bør man simpelthen forvente at mediebranchen og dens chefer kan finde ud af at opføre sig voksent og professionelt. Dyrby skriver i et interview med Berlingske indrømmede han, “Måske var jeg bare et røvhul” og tilføjede “Men et dygtigt røvhul.” Som om det skulle være formildnende. De to ord er på ingen måde forenelige på ledelsesgangen i 2021. Eller i sportshallen. Eller i skolen. Eller i bestyrelsen. Eller i parforholdet. Der er endda skrevet en bog om hvorfor det er så vigtigt at undgå fænomenet. The No Asshole Rule: Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn’t.
Anders Krab- Johansen skriver i et tweet “…vi er igang med den største kulturforandring i min tid i mediebranchen..”. Hvis man tænker over det viser den sætning hele problemet. At mediebranchen komplet har ignoreret gigantiske problemer indtil 2021! At sige fra overfor chikane og overgreb er simpelthen “den største kulturforandring” nogen sinde i mediebranchen, og det tager tid at lave den omvæltning må man forstå.
Det er virkelig svært at komme med eksempler på andre brancher, hvor vi har set chefer konsekvent på samme måde agere så uprofessionelt, ustrategisk, naivt, ansvarsfralæggende og ofte helt ude af touch med virkeligheden. Forestil dig cheferne fra Lego, Mærsk, Arla? Nej vel?
Men mediebranchen er jo kreativ, og der er mange sjove typer, og der skal også være plads til frisind, og nu skal det hele heller ikke blive for kedeligt, og man ved jo næsten ikke hvad man må mere. Jo man gør! Man må opføre sig ordentligt og passe sit job. Især som chef. Her er et en guide for begyndere.
- Nepotisme- undgå det. Ansæt de mest egnede. Ikke old boys network.
- Diversitet- hyr inden for forskellig alder, køn, baggrund, religion, farve og viden. Det giver en sundere kultur og større innovationskraft.
- Chefer- må ikke være røvhuller.
- Ansvar- skal være indgroet i din rolle som chef. Smid aldrig dine ansatte under bussen.
- Sexisme- tolereres på ingen måde.
- Køn- Er sjældent særligt væsentligt. Tiden er iøvrigt løbet fra makkerparret “ung lækker kvinde, med ældre “klog” mand”.
- Løn- har selvfølgelig INTET med køn at gøre.
- Relationer- hvor der er magt eller aldersforskydning er seksuelle forhold og initiativer et no go.
- Fester- skal man holde. Men jeres kultur sætter retningen for om det er druk og hor eller hyggeligt og rart. Som chef drikker du dig ikke stangstiv.
- Kultur- dyrk og vedligehold den kultur i ønsker at kendes på. Som leder går du forrest
- Tillid- får du kun hvis du er en fair og konsistent chef. Og du får kun de bedste idéer fra dine medarbejdere, hvis de har tillid.
- Respekt- får du kun hvis du er et ordentligt menneske.
- Talent- findes alle steder i organisationen. Vis praktikanten samme respekt som din chefkollega.
- Kriser- skal du være forberedt på. Planlæg så det ikke sker. Gør alt du kan for at høre om alt der kunne gå galt. Og håndter det aktivt. Tag tydeligt og hurtigt ansvar hvis det sker.
- Image- er som regel godt, hvis der er en sammenhæng mellem det i siger, og det I gør.
- Brandet- bliver stærkt hvis man kan mærke at der er mening, værdier, vilje og flid bag.
- Resultater- bliver bedre i en organisation hvor folk føler sig trygge og hvor alle ved kan blive hørt. Både når de har nye idéer og når de har udfordringer.
Gamingguide: Star Wars Outlaws, Astro Bot og Warhammer 40.000: Space Marine 2
Uanset om du er til eventyr i en galaksen langt væk, overdreven og blodig action eller…
Google propper AI i alle deres gadgets, men det er ikke nødvendigvis derfor de er interessante
Der er et kapløb blandt hardware producenterne i gang lige nu. Det handler om at have…
Skal den folde eller flippe? Guide til de bedste bøjelige telefoner på markedet
Så du har bestemt dig for, at du vil have en telefon der kan blive mindre…
Spilbranchen strejker – Hvorfor og hvad betyder det for fremtiden for spil?
Skuespillerne der giver liv til alle figurerne i dine yndlingsspil er gået i strejke efter, at…
Robotstøvsuger for under 6.000 kr?
Robotstøvsugere behøver ikke være vanvittigt dyre for at være gode. Vi kigger på nogle af de…
Skal du tage en promptfri dag? Miljøet ville elske dig for det
Illustration: Elektronista Media / Midjourney I har indført vegetardag i kantinen. Du tager cyklen i stedet…
Del
Christiane Vejlø
Christiane er direktør for Elektronista Media og en af Danmarks førende eksperter i digital kultur, digitalt content og forholdet mellem mennesker og teknologi. Christiane holder foredrag og rådgiver om digitale trends i ind- og udland. Hun har en kandidatgrad i religionsvidenskab og medievidenskab og så sidder Christiane i dataetisk råd. Følg @christianevejlo på Twitter og på Instagram.