NETFLIX PÅ VEJ MED INSTANT CUE OG PROFILER

4 Min læsning

Af Christiane Vejlø

Lysekronerne kaster et blødt lys over plysmøbler og marmorgulve. De hjemmebagte småkager ligger på sølvfade, og der er milde bobler i vandglasset. Der er sjældent sparet på forholdene, når den amerikanske streaminggigant inviterer. Denne gang møder Elektronista Netflix på luksushotellet D’Angleterre.

Jeg har mødt Todd Yelin før. En høj amerikaner med en plads helt i toppen af Netflix hierarkiet. Todd og hans team står for “product innovation” og han forklarer mig at det både gælder brugeroplevelse og de koder som bestemmer hvad vi bliver anbefalet at se.

20130711-115209.jpg

Opdagelse af nye film spiller en stor rolle i Netflix succesen, og jeg vil gerne vide mere om præcist hvordan de kategoriserer filmene, så de lander i mine anbefalede lister.
Todd fortæller, at teamet arbejder med utrolig meget metadata, og det ikke kun drejer sig om overordnede kategorier som “romantiske komedier” eller “aktion drama”. Det er detaljer som er der en abe i filmen, slutter den lykkeligt, er kvindefigurerne stærke eller stereotypiske, hvilken by foregår den i og utrolig meget mere som så bliver lagt sammen med hvad du plejer at se og hvilken rækkefølge, du ser ting i for at skabe en anbefaling. Todd siger ham på teamet der har helt styr på metadata er vildt klog og har 4 grader fra MIT.

Selvfølgelig ved Netflix virkelig meget om os, men Todd har det helt fint med at lave de her psykologiske profiler på os. Det er ikke for at snyde os ind i noget reklame da Netflix jo er reklamefri, understreger han. Det er for at give os en tilpasset oplevelse.

Dem af os som kender instant queue muligheden på den amerikanske Netflix har undret os over at den ikke kom med i Danmark. Det vil sige man ikke kan bookmarke en film til senere eller lave en liste over de film man gerne vil se. Todd forklarer at instant queue er et levn fra Netflix DVD tjenesten hvor man fik en ny tilsendt, når man afleverede den gamle. Listen var altså afgørende for hvilke film man kunne se. Det gav ligesom ingen mening på en streamingtjeneste, tænkte Todd og hans team. Men Netflix laver ingen ændringer uden først at teste det blandt brugerne og det vidste sig at teste bedre blandt brugerne uden instant cue. Og Netflix spørger ikke brugerne men A B tester i felten med to grupper der får hver deres version.

Men trods beslutningen om at fjerne listen på de øvrige markeder blev folk ved med at efterspørge den, og den bliver nu lanceret i en langt mere intelligent form. Hvilket blandt andet vil sige at Netflix endda anbefaler de film på din liste som du nok har mest lyst til at se lige nu. Så er det ikke bare en statisk række med de samme film i dit feed.

Jeg fortæller Todd den teori jeg selv havde for hvorfor instant queue var pillet ud. Det kunne jo være at brugerne havde en tendens til at vælge film som Netflix betalte flere penge for. Og de derfor hellere selv ville anbefale film som var billigere. “Interesting” siger Todd og skynder sig at understrege at han er helt ligeglad med hvilke film folk ser. De betaler en engangs klump penge, og det gør ingen forskel hvor meget filmene bliver set. Det kan også være nødvendigt at forklare content leverandørerne at de altså ikke kan købe sig til særlig eksponering. Hvis indholdet er godt vil det naturligt boble op i folks anbefalinger. Det eneste Netflix fremhæver er deres egne originalt producerede serier som f.eks, House of Cards, Arrested Development eller den nye Orange is the new Black som har worldwide premiere idag.

En anden ny feature på vej til Danmark er opdelingen af forskellige profiler i husholdningen. Jeg er personligt ret træt af at Netflix mener jeg har lyst til at se et væld af børnetegnefilm bare fordi min datter på 5 er flittig bruger. Nu kommer vi til at kunne logge ind med hver vores profil og få særligt tilpassede anbefalinger som er mindre skitzofrene.

Jeg fortæller Todd at YouGov i Danmark estimerer at Netflix har omkring 400.000 brugere. Det tal bliver konstant modsagt af streaming konkurrenten YouBio fra TDC. YouBio tror simpelthen ikke på det, og jeg prøver at lokke en bekræftelse eller afkræftelse ud af Todd. Han griner af mine forsøg mens jeg efter bedste evne prøver at læse hans micro expressions (se Lie to me – den er på Netflix). Todd understreger at de er MEGET glade for tallet i Danmark og at danskerne virkelig har taget tjenesten til sig. Og min lommepsykologiske analyse siger mig at tallet nok ikke er helt skævt.

Vi griner af at han ikke kan svare på det mest konkrete spørgsmål jeg kommer med og så siger Pr damen at tiden er gået. Jeg siger farvel til Todd, børste de sidste småkagekrummer ud af mundvigen (de var virkelig gode) og lister gennem hotellets kølige gange tilbage til sommersolen.

Hvordan har du det med danske Netflix? Hvad er du glad for? Hvad savner du?

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

three × one =

3 Comments
  • Louise FB
    juli 12, 2013

    Funktionen ‘save for later’ som du omtaler gad jeg godt ha’ og gerne med notifikationer om hvis en film/serie på listen snart forsvinder fra udbuddet. Ex så viste de Kongens Store Tale for noget tid tilbage på Zulu, men da jeg kunne huske, at jeg havde set, at den var på netflix, så tillod jeg mig at gå i seng halvt inde i filmen. Men ak den var ikke længere på netflix, da eg ville se den aftenen efter. Øv. Men ellers elsker jeg netflix. Har fået set nogle fede serier og hvor er det da bare fantastisk at man slipper for at vente på en bestemt ugedag for at se næste afsnit

  • Karsten J
    juli 13, 2013

    @christianevejlo Nej, hvor lyder det godt. Så forsvinder Rasmus Klump fra mit feed :-) Og bookmarks… Jamen det bliver jo som en drøm.

    Hvad tror du egentlig tidshorisonten på flow TVs folkelige dødsdom er? Der er selvfølgelig masser af seere, der nok ikke kommer med på streaming-bølgen, men jeg bliver mere og mere overbevist om, at det kommer til at gå hurtigere, end vi tror (ja, sådan går det jo næsten hver gang). Jeg tror mit Yousee-abo ryger inden for et år. Har alligevel kun den lille pakke.

  • Morten Højberg
    juli 23, 2013

    Cool indlæg, Christiane.

    Jeg skriver pt. speciale på IT-Universitetet omkring VOD tjenester og forretningsmodellerne omkring dem, og er mere eller mindre enige om at YouGov analysen skal tages med et gran salt. Det er et ekstremt højt tal for brugere, når man ser på hvor længe de har været i markedet, men ja, vi kan jo ikke få de rigtige tal fra dem :).

    At arbejde mere fokuseret omkring metadata kunne godt betyde at de ruster op til en mere reklamefinansieret model i fremtiden , måske ikke for det danske marked (da vi er meget forkælede hvad angår reklamer herhjemme).

    En hel anden ting, er at de serier der ikke kan blive solgt på TV, får et helt nyt liv på streamingtjenester, og her er der i hvert fald penge for content leverandørerne.