Spring forspillet over og nyd din voldtægtsdag. Du fortjener det! (WTF!)

3 Min læsning

Internettet koger over et nyt spil, som lader spilleren voldtage og dræbe kvinder. Men hvordan skal vi håndterer den slags etiske problemstillinger i spil? For har vold ikke altid været en del af underholdningsindustrien? Og er der forskel på en voldelig film, og så et spil hvor du selv vælger volden? 

Spillet Rape Day bliver på platformen Steam beskrevet således. “Du bestemmer, hvordan en seriemorder og voldtægtsforbryder kommer igennem en zombie apokalypse. Du kan verbalt tilsvine, dræbe og voldtage kvinder, som du ønsker, for at drive historien frem. Det er en farlig verden uden love. Zombierne nyder at spise kødet fra de varme mennesker og brutalt at voldtage dem. Men du er den farligste voldtægtsforbryder i byen. Rape Day er et eventyr og en visuel historie, hvor du selv vælger. Spillet inkluderer ikke gnubben eller anden tidsspilde. Så spring forspillet over og nyd din voldtægtsdag. Du fortjener det”. 

Vold og kvindefornedrelse i spil er evigt til debat. Det er ikke lang tid siden, jeg skrev om en scene, hvor en spiller optager og deler en scene, hvor han er voldelig og sexistisk mod en feminist i spillet “Red dead Redemption”.  Det er klart, at en del af den handlefrihed og kreativitet et spil giver, betyder at nogen vil bruge muligheden til sex og vold. Vi kan nærmest ikke forvente andet af menneskeracen. Men selvfølgelig kan man ikke forbyde vold i spil. Men vi nærmer os en eller anden form for grænse, når man gennem andre platforme deler særligt voldelige scener fra spillet og nærmest laver voldspropaganda. 

I spillet Rape Day er hele præmissen at spilleren fortjener at voldtage. Der har ikke rigtig været noget der tyder på at spil skulle føre til vold, man hvad betyder det narrativ et spil som Rape Day fremviser for de unge mænd, der spiller spillet? Påvirker det deres kvindesyn? 

Jeg må indrømme, at jeg personligt får kvalme af at læse spilbeskrivelsen, og jeg ville godt nok være ked af hvis min søn eller kæreste spillede spillet. Men jeg er samtidig meget bevidst om at den vold, der foregår i spil sjældent har noget som helst med virkeligheden at gøre. 

Jeg tror, problematikken bliver større, af at spilbranchen virkelig ikke har været særlig god til at skabe gode kvindelige helte. Kvinder har ofte biroller, hvor de enten bliver dræbt, tager tøjet af, lægger op til spilleren eller skriger hysterisk. Og så er der hele spilbranchen. Der har været tilpas mange historier om fra kvinder i miljøet til at det er ret tydeligt, at der også er et problem med kulturen her. Det kan være svært både at blive ansat og at være kvinde i spilbranchen. 

Så hvad skal vi gøre med et spil som Rape Day? Må vi udføre en hvilken som helst ulovlighed, som karakter i et spil? Er der grænser for hvor sadistiske spil må være? Hvad med børneporno? Hvad med spil der bruger ansigter fra kendte mennesker? Eller dit ansigt?

Det her er komplekst. Jeg vil rigtig gerne høre din mening i kommentarfeltet herunder. 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

eighteen − fourteen =

10 Comments
  • DC
    marts 6, 2019

    Det er til stadighed interessant at Steam (Valve) lægger server til de her spil, selvom de møder så voldsom kritik. For få år siden var det spillet ‘Hatred’ som vakte stor forargelse, da trailerne og selve gameplayet lagde op til massemord og bestialske voldshandlinger. Det lader altså til at man fra Valves side vægter sine spilleres frihed højere end hvad den generelle befolkning synes er i orden. Men er det misforstået omfavnelse af en syg kultur eller en frihedskamp for en genre, der ikke vil involveres i det ‘virkelige liv’? Jeg kan ikke helt finde ud af det.

  • Mette Øllegaard
    marts 8, 2019

    Jeg er dybt rystet over at en spiludvikler kan være så enfoldig og skruppelløs i sin opbygning af et spil. Det burde vække meget mere harme og være starten på nogle stramninger inden for spiludvikling der tager udgangspunkt i etiske overvejelser, som burde have været udført for længst.

  • Rie Storgaard
    marts 8, 2019

    Synes at det er et problem at volden specifikt kun er rettet med kvinder. Det viser tydligt at det ikke kun er et ‘voldsspil’ men vold, voldtægt og et kvindehad som spillet er koncentreret omkring. Og det ligger beskrivelsen også op til. Nyd det, fortjent …

  • miagi
    marts 8, 2019

    Det undrer mig meget, at jeg endnu ikke har hørt nogen beskæftige sig med motivet for at udvikle spillet. Hvad kan man anvende de data til, som brugere af spillet efterlader? Hvis jeg havde til opgave at identificere mulige voldtægtsforbrydere eller personer, der går rundt med voldelige fantasier, så tænker jeg da, at et spil som dette var et godt bud på at indkredse nogle personer eller kredse af personer. Sagt på en anden måde: Personer der spiller dette spil, skal måske tænke over, hvad deres data bruges til. Det siger jeg ikke for at beskytte dem, for jeg synes da også, at spillet er fuldstændig grotesk og over grænsen. Men der må være nogen, der kan bruge deres data til andre formål. Hvem og hvad, ved jeg ikke – undrer mig bare over, at jeg ikke har set nogen følge det spor….

  • Mathias
    marts 8, 2019

    Jeg tror faktisk den vold, der foregår i spil har noget med virkeligheden at gøre, på den måde at hvis man spiller spil hvor en gruppe mennesker bliver udsat for vold og hvor spillet understreger at det er OK, så understøtter det et meget problematisk verdensudsyn. Hvis drenge og unge mænd vokser op med spil som Rape Day, hvor meget empati lærer de så overfor voldtægtsofre? Hvor meget vil de kunne forstå hvad #MeToo handler om? Jeg synes der bør være grænser for spil der opfordrer til had. Og dette spil handler simpelthen om kvindehad.

  • Dorthe Meyer
    marts 8, 2019

    Jeg er skræmt over den udvikling jeg har set foregå i årevis, først med splatterfilm der fik mere og mere hyldeplads, når jeg gik ned i Blockbuster for at låne film. Så krimibølgen som væltede ind over bogmarkedet og har skabt sin egen Litteraturfestival. Og nu er det så blevet voldelige computerspil. Da man må gå ud fra at det udbud og efterspørgsel, så er det skræmmende at tænke på at folk overhovedet efterspørger den vold.

  • DigitalMor
    marts 8, 2019

    Ofte kan voldelige spil handle om egen overlevelse, eller om at lave en række varierede ulovligheder. Som GTA hvor man kan lave det ene og det andet. Selvom du kan køre folk ned i massevis bliver det trættene i længden og man finder noget andet at tage sig til, for der er mange andre ting at lave. I skydespil skal du passe på at du ikke selv bliver skudt. Jeg syntes konsekvensen er et vigtigt element i disse spil. Rape Day virker ret uvarieret. Og jeg frygter personligt at det kan virke nærmest indoktrinerende..
    Det er bekymrende, det minder mig om spillet fra 90’erne hvor du kørte en bil og sagde: “hey smukke pige kom ind i mujaffa’s BMW”. Det var som om det fik gang i folks racisme- fik folk til at generalisere.
    Og nej voldtægt bør spil ikke handle om. Heller ej de andre nævnte.

  • Sidsel
    marts 8, 2019

    Valve har heldigvis trukket spillet væk fra Steam: https://www.polygon.com/2019/3/6/18253585/valve-rape-day-steam-statement?fbclid=IwAR3H8Ne3azvJaOUYr28UNpXjUjIoATdWiDPryq3NGf7saEBfQkP6SKPJd-0 – det synes jeg faktisk er en god beslutning.

    Men hvad så med spil som f.eks. Red Dead Redemption? En af mine venner kaldte det GTA (Grand Theft Auto) til hest – det er faktisk næsten lige så grænseoverskridende. Jeg synes det er rigtigt svært at vurdere hvor grænsen skal gå og billedet bliver en anelse mudret – vi er ihvertfald ude i nogen meget-grå-zoner og en individuel vurdering fra spil til spil.

  • Henrik V Blunck
    marts 9, 2019

    Jeg er *dybt* rystet over, at man overhovedet kan få den tanke, at udvikle sådan et spil. Det burde ikke være lovligt!

    Vi har altid grint af forbuds-Sverige når de har forbudt ting, men lige her er min kvalmegrænse nået. Jeg har det på samme måde, at jeg slet ikke ønsker, at mine to drenge spiller den slags, og tænker også at min datters jævnaldrende fra skolen og/eller andre fritidsaktiviteter bestemt heller ikke burde spille det. Jeg tager snakken med dem når de kigger forbi, for jeg ved, at min ældste søn er på Steam. Bare for en sikkerheds skyld.

    Det er korrekt, at man ikke direkte bliver voldelig af voldelige spil, men lige nøjagtig her er der en moralsk og etisk trigger, der kan blive udløst, hvis man begynder at acceptere den slags adfærd. Der er trods alt forskel på at skyde ondskabsfulde tyskere i Wolfenstein mens man bryder ud af et fængsel og så at begynde at voldtage.

    Tak fordi du delte, og derved skabte opmærksomhed om dette spil. Jeg kan af kommentarerne konstatere, at Steam-platformen har flere kritisable spil. Hvad ved en 45-årig om den slags, når min væsentligste brug af nettet er Twitter, ansøgninger og skrivning af bøger og artikler. :-)

  • Birgitte
    marts 11, 2019

    Jeg er dybt rystet. Over at nogen udvikler sådan et spil. Over at nogen vil spille det. Men også over præmissen i den her artikel. Der står: “Så hvad skal vi gøre med et spil som Rape Day? Må vi udføre en hvilken som helst ulovlighed, som karakter i et spil? Er der grænser for hvor sadistiske spil må være? Hvad med børneporno? Hvad med spil der bruger ansigter fra kendte mennesker? Eller dit ansigt? Det her er komplekst”.
    Mit svar er, at jeg slet ikke kan se, hvorfor det er komplekst. For ja der er grænser, og da især når der opfordres til fortjent vold over for en bestemt gruppe mennesker. I dette tilfælde kvinder. I journalistikkens verden bruger man ofte det, man kalder “negertesten” eller “jødetesten” (se venligst bort fra at det er et skidt og meget politisk ukorrekt ordvalg). Et begreb hvormed man tester udsagn, handlinger osv. for, om noget er ok at sige, gøre osv. Så lad os for et øjeblik erstatte “kvinde” i artiklen med fx “sort”, “jøde”, “muslim” eller “handikappet”, og så vurdere om vi synes, at præmissen for det her spil stadig er “kompleks”. Eller om vi entydigt mener, at det ikke er i orden, og at der er grænser for opfordring til vold.