Undervisning i metaverset- rejser i tid og rum

4 Min læsning

Læs om Elektronista foredraget “Læring og liv i metaverset.

Meget tyder på, at fremtiden byder på en langt mere fysisk og interaktiv undervisning, når klassen flytter ind i metaverset. Den parallelle verden som du ligeså godt kan vende dig til, at også du lige om lidt kan træde ind i.

Man kan bedst forklare metaverset, som et 3D spejlbillede af den verden, vi lever i. Alt (næsten) hvad du kan foretage dig i den analoge verden, vil du tilsvarende kunne foretage dig i metaverset. Du vil kunne besøge palmestrande, fjerne galaxer, tidligere historiske perioder og føre samtaler med afdøde personligheder. Vi vil ikke være bundet af fysiske love som tyngdekraft, afstand og tid. Vi vil kunne flyve ind over bjergkæder og rejse tusinde kilometer eller år på ét sekund. De mange muligheder åbner helt nye former for undervisningen.

Får du det gratis Elektronista nyhedsbrev?

Artwork Christiane Vejlø/MidJourney

Det er et gammelkendt pædagogisk princip, at jo mere engagerede og aktive elever er i en undervisningsituation, jo mere lærer de også. Der er med andre ord forskel på at læse om den kinesiske mur og at være med til at bygge den. Eller på at læse om uddøde dyr og at gå grundt blandt dem i det miljø, de levede i.

Artwork Christiane Vejlø/MidJourney

I metaverset kan vi studere kroppens biologi indefra. Rejse fra leveren til hjertet. Zoome ind på blodet og se cellerne. Vi vil kunne få en helt anden form for forståelse for det læringsområde, vi sidder med. Og det gælder ikke kun børn og unge. Undervisning og læring i metaverset vil eksistere fra folkeskoler til universiteter. Men det vil også give astronauten en mulighed for at træne reparation af rumstationen, inden hun forlader jorden. Kirurgen får værdifuld træning på den sjældne operation inden mennesket kommer under kniven. Og borebissen får mulighed for at kende boreplatformens arkitektur, inden hun forlader fastlandet.

Artwork Christiane Vejlø/MidJourney

Rejsen ind i metaverset går igennem et lukket headset og oplevelsen er som at befinde sig fysisk i den verden, vi ser. Interaktivt som et computerspil. Realistisk som en film. Grafikken er skarp, rummet tredimensionelt og lyden surround. Står du på toppen af et bjerg vil du opleve et sug i maven. Og nej det er ikke din krop, der står på toppen af bjerget. Men din avatar. Din digitale stedfortræder. Men som stedfortræder er din avatar faktisk også dig.

Jeg skelner mellem den analoge 3D verden anaverset og den digitale 3D verden metaverset. På samme måde som vi i lang tid har talt om det analoge liv versus det digitale liv. Bemærk at jeg her netop ikke skelner mellem den digitale verden og “virkeligheden”, som mange ellers kan have tendens til i daglig tale. Den betegnelse er en fejl, som forskningen også undgår. Den digitale verden, og det vi foretager os i den, er nemlig også virkelig. Det betyder, at vi i metaverset også skal ligge under for de samme love og kulturelle koder som i anaverset.

Der vil naturligvis derfor også være behov for forskellige regler og koder i forskellige rum og situationer, præcist som vi kender det fra anaverset. Der er forskel på en undervisningssituation og en fest for folk over 21. Ligesom der også gælder forskellige regler for en date og for en indkøbssituation. Vi kommer til at se regulering, som skal forhindre kriminalitet og overgreb. Og forældre og lærere kommer til at spille en vigtig rolle både ved at gå forrest med det gode eksempel og ved aktivt at lære børnene den gode gamle “at opføre sig ordenligt”.

Det er væsentligt, at holde sig for øje, at selvom fremtidens skole, undervisnings- og læringssituationer delvist vil komme til at udspille sig på tekniske platforme og i virtuelle rum , så er der stadig og måske mere end nogensinde brug for en lærer, pædagog, underviser, træner eller mentor i kød og blod. Også selvom den person naturligvis også vil figurere som avatar.

Læs om Elektronista foredraget “Læring og liv i metaverset.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1 × 5 =

1 Comment
  • Dennis
    marts 3, 2023

    Super interessant. Jeg har dog selv et godt øje til Jesper Balslev – forkæmperen for en mere analog undervisningsverden. I Sverige vil man i år købe undervisningsbøger for mere end 650 millioner kroner. De kommende år for 500 millioner årligt. Fordi man I Sverige (Norge følger det tæt) erfarer at børnene ikke lærer nok ved den digitale tilgang. At forsøg har vist at med blyant, papir og bøger kan børnene bedre holde fokus. Jeg arbejder med digital dannelse og er i den grad pro på området! Men jeg savner et nationalt bredt indgreb som vil klæde lærerne på til at forestå undervisningen. Et Smartboard er ikke særlig smart og en iPad er ingen god løsning, hvis det bare er der! Jeg mener at vi fortsat kører hovedløst på med digitalisering, men vi mangler en retning! Et curriculum på landsplan. Vi har en generation af børn og unge mennesker som vi skylder at udfordre og ikke blot tidsrøve! Tak for dine altid super interessante vinkler.