Den største myte i spilhistorien er bekræftet

3 Min læsning

af Mikkel Winther

New Mexicos ørken har de seneste 30 år gemt på en mørk hemmelighed, som har været den største myte i spilbranchen. En ny dokumentar bekræfter mytens eksistens – for der findes rumvæsner i New Mexico. Bare ikke dem du tror.

ETForside

Den 25. april i år blev en af spilhistoriens mest berygtede myter langt om længe bekræftet. Mange mange meter under New Mexicos ørkensand lå et mindre hav af gamle computerspil til Atari 2600-konsollen. Men hvorfor var de der overhovedet?

Årets største film skulle også være årets største spil

Året er 1982, filmen E.T. The Extra-Terrestrial er årets absolut største hit, og Steven Spielberg har sikret sig en plads i historiebøgerne. Men der var ikke bare en film om E.T.; der var også tegneserie, klistermærker, bamser og ja, et computerspil til den populære Atari 2600-konsol.

E.T. spillet i alt dets pompt og pragt
E.T. spillet i alt dets pompt og pragt

Op til udgivelsen af filmen så Atari sit snit til at sælge rigtig mange eksemplarer af spillet til eksisterende kunder, men også til at udnytte filmens popularitet til at få en masse nye Atari-ejere. Derfor valgte Atari at investere 125 millioner dollars i at erhverve sig rettighederne til at lave et E.T.-spil og sælge dem.

Ataris brændende ønske om at få solgt endnu flere Atarimaskiner betød, at de ikke kun producerede nok eksemplarer af spillet til at dække samtlige eksisterende Atarimaskiner i verden, men overproducerede i håbet om. at alle ville købe en ny Atarikonsol og et eksemplar af E.T.

Atari endte op med at producere 5 millioner eksemplarer af E.T.

Atari_Dig_Evidence

Desværre blev spillet “E.T. The Extra-Terrestrial” et af branchens største flops. Spillet var rent ud sagt elendigt, og flere historier fortæller, at spillet gik fra at koste fuld pris i de fleste butikker til efter få uger at koste knap 50 kroner.

Samtidig med at Atari’s million-investering resulterede i et elendigt spil, der ikke solgte, så faldt bunden ud af spilmarkedet: Det meget omtalte kollaps af spilindustrien i 80’erne. Markedet var i de foregående år blevet oversvømmet af enorme mængder skodspil, der stille og roligt begyndte at drive forbrugeren væk fra konsoller og tilbage i arkadehallerne.

Der ville gå flere år før Nintendo udgav deres “Nintendo Entertainment System”, og med den bragte spilkonsoller tilbage i varmen. Men indtil det skete, var Atari i gang med at falde fra hinanden, ikke kun økonomisk men også logistikmæssigt.

For hvad fanden gør man med næsten fire million eksemplarer af et spil ingen gider købe?

Drastiske metoder

Den 26. september 1983 blev 20 lastbiler fyldt med alle de resterende E.T. spil, og efterfølgende begravet i et gigantisk hul midt ude i New Mexicos ørken. Det var Ataris løsning på alle deres problemer, og den enorme skamplet, som E.T. endte med at blive.

Udgravningen begynder
Udgravningen begynder

Siden da har det været en vandrehistorie, som mange blot har troet var en analogi for markedets sammenstyrt, og en manifestering af branchens dengang velkendte rygte for at være fyldt med sprut, kvinder og stoffer. Selv flere chefer fra Atari benægter, at det skulle have fundet sted.

Men sandheden var, at Atari faktisk begravede deres flop.

Tidlig lørdag morgen, den 26. april 2014, efter mere end et halvt års research og interviews, blev en af de ældste vandrehistorier i spilbranchen bevist. Efter flere timers graven med gravkøer, fandt man mere end 700.000 eksemplarer af E.T. begravet i ørkensandet.

Photo_1

Mere eller mindre alle spillene, der blev begravet, var i original emballage, og derfor har plastikindpakningen beskyttet spillene i så høj en grad, at de faktisk kunne spilles af de fremmødte.

Der er indtil nu blevet fundet spandevis af E.T.-eksemplarer samt enkelte Atari 2600-joysticks og nogle eksemplarer af andre Atarispil såsom Centipede.

Dokumentarfilmen “Atari: Game Over” er produceret af Oscar-vindende Simon Chinn og Emmy-vindende Johnathan Chinn i samarbejde med Microsoft og deres Xbox Entertainment Studios. Dokumentarfilmen vil du kunne se senere i år, eksklusivt, på Xbox One og Xbox 360.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

11 − four =

No Comments Yet.